شرح محقق بارع جمال الدين محمد خوانسارى بر غُرر الحكَم و دُرَر الكَلم - آقا جمال خوانسارى - الصفحة ٢٩٣ - ٢٦٥٤ اياك و الخرق فانه شين الاخلاق
٢٦٥٢ اياك و الكبر فانه اعظم الذنوب و الأم العيوب و هو حلية ابليس.
بپرهيز از تكبر پس بدرستى كه آن بزرگترين گناهان است و پستترين عيبهاست و آن زيور شيطان است، و ممكن است كه «ألام العيوب» بمعنى: پستترين عيبها، چنانكه ترجمه شده نباشد بلكه بمعنى دردناكترين عيبها باشد يعنى زياده از همه عيبها يعنى گناهان سبب درد و وجع خواهد شد، و مؤيد اين است اين كه در نسخهها «ألام» بالف نوشته شده و بنا بر معنى اول متعارف اين است كه «الوم» بواو نوشته شود.
٢٦٥٣ اياك و الحسد فانه شر شيمة و اقبح سجية و خليقة ابليس.
دورى كن از حسد پس بدرستى كه آن بدتر خصلتى است و زشتتر خوئى است و خوى شيطان است، و «حسد» چنانكه قبل از اين مذكور شد آن است كه كسى آرزو كند زوال نعمت ديگرى را مثل مالى يا جاهى يا علمى و مانند آنها خواه خواهد كه باو برسد يا نه، و اين مذموم و حرام است، و اما اگر مثل آن را از براى خود آرزو كند آن حسد نيست بلكه آن را غبطه گويند، و اگر آن نعمتى كه آرزوى مثل آن كرده امرى باشد كه رجحان دينى داشته باشد مثل علم، غبطه آن محمود و پسنديده است، اين است كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله و سلامه عليه در روايت فضيل بن عياض فرموده كه: بدرستى كه مؤمن غبطه مىدارد و حسد نمىدارد و منافق حسد مىدارد و غبطه نمىدارد.
٢٦٥٤ اياك و الخرق فانه شين الاخلاق.
دورى كن از بدخوئى پس بدرستى كه آن عيب خصلتهاست.