شرح محقق بارع جمال الدين محمد خوانسارى بر غُرر الحكَم و دُرَر الكَلم - آقا جمال خوانسارى - الصفحة ١٨٦ - ١٠٠٠٣ نحن النمرقة الوسطى بها يلحق التالى، و اليها يرجع الغالى
١٠٠٠٢ نحن باب حطة و هو باب السلام، من دخله سلم و نجا، و من تخلف عنه هلك.
مائيم باب حطه و آن باب سلامتيست هر كه داخل شود در آن سالم ماند و رستگارى يابد، و هر كه تخلف كند از آن هلاك گردد، «باب حطه» در گاهى بود كه بنى اسرائيل مأمور شدند باين كه داخل شوند در آن ساجدين يعنى از روى خضوع و خشوع يا سجده كننده و سؤال كنند از خدا حطه گناهان خود را يعنى پائين آوردن و ساقط نمودن آنها را تا اين كه بيامرزد خدا گناهان ايشان را، و مراد اينست كه ما بمنزله آن درگاهيم كه هر كه پناه آورد بما، آمرزيده شود گناهان او، و از براى تأكيد و توضيح اين معنى فرمودهاند كه، و آن باب يعنى آن باب حطه كه مائيم چنان باب سلامتيست كه هر كه داخل شود در آن و پناه آورد بآن سالم ماند و رستگار گردد در آخرت، و هر كه تخلف كند از آن هلاك گردد در آن.
١٠٠٠٣ نحن النمرقة[١] الوسطى بها يلحق التالى، و اليها يرجع الغالى.
ما بالش ميانهايم بآن لاحق مىشود تالى، و بسوى آن بر مىگردد غالى، تشبيه فرمودهاند خود را و ساير ائمه طاهرين از اولاد خود را صلوات الله عليهم أجمعين ببالش باعتبار اين كه تكيه گاه خلايقاند مانند بالشى كه كسى تكيه كند بآن و به «بالش ميانه» يعنى بالشى كه در ميانه دو كس باشد و هر يك بيك طرف آن تكيه كنند باعتبار اين كه خلق از هر جانب بايد كه تكيه كنند بر ايشان مانند آن بالش، و يا باعتبار آنچه بعد از آن فرمودهاند كه تالى بايد كه بايشان لاحق شود و غالى بسوى ايشان برگردد پس هر كه از هر جانب باشد بايد كه تكيه كند بر ايشان
[١] - شارح( ره) در حاشيه گفته:« نمرقة بضم نون و راء و كسر هر دو( است) چنانكه در نهايه گفته».