انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٢٦٣ - مجلس ١٠٠ آفات برخى اعمال درست انسان
يک مقدار مواظب باشيم. اين "غُضُّوا أَبْصَارَكُم"١ را براي چه کسي گفته اند؟ چشمها را يک مقدار فروکش کنيد يعني چشم را بالا نگيريد. در روايتي آمده است که اگر در يک فضايي که نامحرم است چشم را ببنديد، ثوابش چند برابر است؛ بنابراين "غَضّ" به معناي بستن نيست چون انسان بايد جلو پايش را ببيند، "غَضّ بصر" يعني چشمت را بالا نگير و به ناموس مردم نگاه نکن يعني با گوشه چشم به نامحرم خيره نشو. خود ما باعث ميشويم علمي که داريم دچار آفت شود، عبادتمان دچار آسيب شود.
"وَ آفَةُ الْعِبَادَةِ الْفَتْرَةُ" چه چيزي باعث ميشود عبادت از بين برود؟ سستي، بي حالي و تنبلي آفت عبادت هستند. با يک حالت بي رغبتي به سمت نماز رفتن، اينها عبادت را کم ارزش ميکند که بدبختي بعضي از ما همين است که ما نماز شب نمي خوانيم. روحاني هستيم، طلبه هستيم ولي نماز شب نمي خوانيم. آيا آقاي طلبه اي که نماز شب نخواند موفّق ميشود؟
علما قديم - خدا رحمتشان کند - ميگفتند: آدم، طلبه باشد و نماز شب نخواند؟ يکي از بزرگان در درس اخلاق ميگفت: چرا خدا نماز شب را فقط بر پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم واجب کرد و بر ديگران واجب نکرد؟ بر هيچکس نماز شب واجب نيست فقط بر پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم واجب بود. فرمود: پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم نماز شب را به اميرالمؤمنين علیهالسلام منتقل کرد و به او فرمود: "عَلَيْكَ بِصَلَاةِ اللَّيْل"٢ اميرالمؤمنين علیهالسلام نيز اين سفارش را هرگز رها نکرد و ايشان هم نماز شب را به جانشينان خود
١ . من لا يحضره الفقيه، ج٢، ص ١٠٨
٢ . من لا يحضره الفقيه، ج١، ص ٤٨٤