انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٢٧ - مجلس ٨١ دور بودن سه طائفه از رحمت خدا
وقتي حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم سؤال کرد: چرا دادي؟ پاسخ داد: پدر جان، من از شما ياد گرفتم. چرا پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: "فِدَاهَا أبُوهَا"؟ زيرا اين بزرگواران داراي کمالات بودند. اينها فرمودند و عمل کردند. خدا به ما هم توفيق عمل بدهد.
"وَ إِنْصَافُكَ النَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ" شما را به خدا، حاضري مردم را از جانب خودت انصاف بدهي يعني هر چه را براي خودت ميخواهي براي ديگران هم بخواهي و هر چه براي خودت بد ميداني براي ديگران هم بد بداني؟ خيلي کارها را اگر ديگران در حقّ شما انجام دهند، بدتان ميآيد، ميگوييد: چرا ديگري با من اين رفتار را کرد؟ امّا خودتان اين رفتار را انجام ميدهيد، اين از ضعف ايمان است. آدم با ايمان و با حقيقت، آنچه را براي خودش ميخواهد براي ديگران هم دوست دارد و آنچه را براي خودش کراهت دارد براي ديگران هم نمي خواهد و واقعاً انصاف داشتن کار سختي است.
"وَ بَذْلُ الْعِلْمِ لِلْمُتَعَلِّم" متأسّفانه در خيلي موارد بذل علم نيست بلکه معامله علم است. تا حقّ التدريس نباشد بذل علم نمي شود. همه کارها پولي شده که نبايد اين طوري باشد. علم فقه، علم کلام و علم معرفه الله نبايد به دنيا آلوده شوند. اينها علوم اسلامي و مقدّس هستند بايد از آلودگي ها محفوظ بمانند، براي خدا آموخته شوند و براي خدا ياد داده شوند.
قديم ميگفتند: منبري ها براي منبر پول نمي گيرند حالا تا قرارداد نبندند منبر نمي روند. علما ميفرمودند: اي مردم، شما وظيفه داريد با جان و دل به اهل علم و روحانيّون خدمت کنيد و براي خدا خدمت کنيد نه اينکه در مقابل منبر و مسأله گفتن پول بدهيد و اي طلاب عزيز، شما هم براي خدا منبر برويد. ما