انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٣٢١ - مجلس ١٠٩ علائم مؤمن و متكلف
حرف شما آمده است؟ حضرت علیهالسلام فرمود: در آيه ١٢ سوره مبارکه يس ﴿وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي اِمَامٍ مُبِينٍ﴾ "ما هر چيزي را در محضر امام احضار کرديم"؛ البته شايد منظور از "أَحْصَيْناهُ" فقط شماره و عدد نباشد بلکه منظور هر چيزي که به نظر ما سخت تر ميآيد، باشد که ما همه چيز را در اختيار امام علیهالسلام گذاشتيم. الآن امام زمان عجل الله از همه چيز ما خبر دارد، از نيّتي که در کارهايمان داريم، از همه کارهاي ما خبر دارد.
بايد فکري براي خودمان کنيم. چرا ما اينقدر بي فکر و بي توجّه شده ايم؟ در احتجاج مرحوم طبرسي بخوانيد که امام زمان عجل الله چقدر زيبا نامه هايي براي شيخ مفيد رحمه الله نوشته اند. واقعاً من وقتي خواندم تکان خوردم. حضرت عجل الله در يکي از آن نامه ها فرموده بود: "سَلَامُ اللَّهِ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّاصِرُ لِلْحَقِ الدَّاعِي إِلَى كَلِمَةِ الصِّدْق"١ لا اله الّا الله، سلام بر تو باد اي کسي که يار و ياور حقّ هستي، اي آقايي که دعوت حقّ و دعوت به خدا ميکني. به به، حضرت عجل الله در اينجا براي شيخ مفيد رحمه الله دعا کرد. زماني هم که شيخ مفيد رحمه الله از دنيا رفت، آقا عجل الله بر سر قبرش رفت و شعر و مرثيه خواند. لا اله الّا الله.
لا صوت الناعي بفقدك انه يوم على آل الرسول عظيم
آقا قربان گريه ات شوم، حضرت عجل الله در حالي که گريه ميکرد فرمود که اي شيخ مفيد، مرگ تو براي آل رسول خيلي سنگين است.
ان كنت قد غيبت في جدث الثرى فالعدل و التوحيد فيك مقيم
اگر تو به زير خاک رفتي، نگوييد شيخ مفيد به زير خاک رفته است، بلکه بگوييد علم و توحيد به زير خاک رفته اند.
١ . الإحتجاج على أهل اللّجاج (للطّبرسي)، ج٢، ص٤٩٨