انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٧٧ - مجلس ٨٩ سفارشات پيامبر گرامى اسلام
عرض کرد: يابن رسول الله، ناراحتي من از اين است که اين مردها اينقدر آزاد هستند و در نماز شرکت ميکنند ولي ما خانم ها محروم هستيم و خدا ما را از اين فيض بزرگ محروم کرده است. حضرت علیهالسلام فرمود: چرا ناراحتي؟ مگر غير از اين است که شرکت آنها در جماعت براي بدست آوردن ثواب است؟ عرض کرد: بله، آقا جان. حضرت علیهالسلام فرمود: همان ثواب را هم شما ميبريد. همين که در خانه خودت مينشيني و نيّت ميکني که اگر آزاد بودم و ميتوانستم به فلان مسجد ميرفتم همين براي بردن ثواب آن کافي است.
حضرت علیهالسلام حتّي جهت را نيز معلوم ميکند چون هر مسجدي ممکن است ثوابش فرق داشته باشد و يا هر جماعتي ثوابش فرق کند حضرت علیهالسلام فرمود: هر مسجدي را که نيّت کردي هر چند شارع به تو اجازه حضور نداده است امّا همان ثواب را به تو ميدهد. اين بيان نشان دهنده اين است که اسلام نخواسته آنها را بي بهره کند بلکه همان ثواب را ميدهد ولي بيشتر به خاطر اين است که بتواند جامعه را حفظ کند چون اگر اين قشر از جامعه در عفّت قرار بگيرند جامعه ما جامعه عفيفي ميشود.
"وَ لَا إِقَامَةٌ" خانم ها اذان و اقامه نگويند.
"وَ لَا عِيَادَةُ مَرِيضٍ" حتّي لازم نيست که به عيادت مريض بروند. با اينکه عيادت مريض اينقدر ثواب دارد امّا خدا اين را از خانم ها برداشته است.
"وَ لَا اتِّبَاعُ جَنَازَةٍ" حتّي تشييع جنازه هم نروند.
"وَ لَا هَرْوَلَةٌ بَيْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ" در صفا و مروه که انسان ميرود بايد در يک قسمت هروله کند يعني بدن و دوشش را حرکت بدهد و اين بخاطر ماجراي حضرت هاجرعلیهاالسلام است که وقتي از دامنه کوه پايين ميآمد ديگر نمي توانست حضرت اسماعيل علیهالسلام را ببيند لذا از ترس اينکه مبادا بچّه از بين برود سرعتش