انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٠١ - مجلس ٧٧ مكارم اخلاق و مواظبت بر چهار چيز
وجود شما نماند. خيلي سخت است و اين از صفات بزرگ انسان است چون بشر حالتي دارد که در مقابل هر حرکتي انتقام جويي کند. دلش ميخواهد که انتقامي حتّي بالاتر از او بگيرد. اين است که ميبينيم سخت است انسان بتواند بر نفس خود قالب شود و کسي که در حقّش ظلمي کرده است را عفو کند.
"وَ تَصِلَ مَنْ قَطَعَكَ" کساني که با شما فاميل هستند خواهر، برادر، بستگان، مخصوصاً اگر از طرف مادر با انسان نسبت دارند اگر آنها با شما قطع رحم کردند و اصلاً به ديد و بازديد شما نمي آيند و به تعبير الان خيلي با شما سرسنگين هستند، اگر يک چنين حرکاتي دارند شما در مقابل، سرسبک باشيد، به ديدنشان برويد، صله رحم کنيد، اين از مکارم اخلاق است. اينطور نباشد که در مقابل آنها باشي که اگر آنها صميمي هستند شما هم صميمي باشيد و اگر نيستند شما هم نباشيد، خير اينطور عمل نکنيد، شما به وظيفه خود عمل کنيد و مقابله به مثل نکنيد. البتّه در بعضي موارد خود مقابله به مثل هم وظيفه است و خود ائمّه علیهماالسلام هم فرموده اند اين مقابله را انجام بده ولي در مواردي که دستور بر عدم مقابله است بايد به دستور عمل کنيد.
"وَ تَحْلُمَ عَمَّنْ جَهِلَ عَلَيْكَ" حلم بورزد درباره کسي که نسبت به او جهل و ناداني به کار برده است. ما روحانيّون بيشتر به اين مصيبت مبتلا هستيم چون در ميان مردم هستيم و سرپرستي مردم را داريم. در اين جلساتي که ميرويد امکان ندارد که با اينگونه افراد برخورد نداشته باشيد. به نظر بنده، همه با اينگونه افراد برخورد داشته ايد که نادان و جاهل هستند و حرکتهاي ناشايستي در مورد شما انجام ميدهند. حالا يا با زبان خود و يا در عمل به شما بي حرمتي ميکنند مثلاً بعد از منبر رفتنتان، با لحن خيلي خفّت آميز به شما ميگويند: اين چه منبري بود که رفتي؟ وقت ما را با اين اکاذيب به هدر دادي.