انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٨٦ - مجلس ٧٤ كفر ده دسته به خداى متعال
اعصابهاي يک عدّه خورد ميشود؟ چقدر افراد به طرفداري همديگر کشته ميشوند؟ اين چيزها فرداي قيامت به حساب چه کسي نوشته ميشود؟
شخصي از بنده سؤال کرد که در روايات آمده است اگر فلان کار زياد شد مثلاً عمل زنا در جامعه زياد شد مرگ به صورت سکته زياد ميشود، چرا؟ گاهي سکته به سراغ کسي ميرود که ميبينيم يک شخصيّت بزرگ است و يا يک جوان با ايمان يا يک روحاني متديّن است، شخصيّتي که نافع است اين ملازمه اي که بيان شده، چه ميشود؟ فلان شخص زنا کرده است چرا اين آقاي پاک از دنيا رفت؟
بنده گفتم: اين چند وجه دارد. يکي اينکه گاهي خدا آن نعمت را فقط از آن شخص ميگيرد و گاهي آن را از يک ملّت ميگيرد يا اينکه درست است او را برد امّا گناه سکته آن مرد بزرگوار که از عمل زشت آن فرد گناهکار سکته کرده است براي او نوشته ميشود مثل اينکه شخصي دستش به سيم لخت باشد و من برق را وصل کنم و بنده خدا از بين برود، خدا فرداي قيامت، مُردن او را به حساب من مينويسد و ميفرمايد: تو فلان روز فلان عمل زشت را انجام دادي و اثرش اين شد.
از يکي از معصومين علیهماالسلام پرسيدند: هر کس اعمال خودش را که انجام داده است ميداند؟ حضرت علیهالسلام فرمود: خيلي چيزها است که به عنوان عمل فرد در نامه اعمالش نوشته شده است در حالي که خودش از آن خبر ندارد. پوست خربزه را در کوچه انداختي و بنده خدايي خواست رد شود يک مرتبه پايش را گذاشت روي اين پوست خربزه و افتاد و مُرد، مرگ اين آقا به حساب چه کسي نوشته ميشود؟ به حساب شما، چرا؟ براي اينکه شما سبب مرگ اين فرد شده ايد.
ما از اينگونه عملها زياد داريم. گاهي حرکتهاي ما فتنه اي در جامعه ايجاد ميکند و باعث ميشود عدّه زيادي مبتلا شوند. فرداي قيامت پرده ها عقب زده ميشود و يک مرتبه ميبينيم پرونده اي را به دستمان داده اند پر از قتل، گرفتاري، دست شکستگي، پا شکستگي و امثال آن. ميگوييد من اين کارها را نکرده ام.