انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٣٣٧ - مجلس ١١٢ سفارش پيامبر
"وَ الثَّانِيَةُ الْوَرَعُ وَ لَا تَجْتَرِي عَلَى خِيَانَةٍ ابداً" پارسا باش و به طرف خيانت کشش پيدا نکن.
طلبه بايد امين بوده و امانت دار باشد. مردم، دين را به دست ما داده اند و اين مسئوليّت سنگيني است. جايي که ميرويد طوري عمل کنيد که تا آخر با عزّت باشيد. يکي از بزرگان گرگان ميفرمود: هر کس از حوزه نجف ميآيد اوّلش عزّتمند است و او را با سلام و صلوات ميبرند. مرد آن است که اين عزّت را تا آخر نگه بدارد. چه کساني بودند که اوّل با عزّت آمدند، ولي آخر کار تنها ماندند و غريب بودند، زيرا آداب اجتماعي را بلد نبودند، مردم دار نبودند و کار پيغمبري را نمي دانستند. خود را بسازيم و الّا نمي توانيم مردم را بسازيم. اگر خود را نسازيد هر چه بالاي منبر داد بزنيد فايده اي ندارد.
﴿فَاما الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ امّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ﴾١ "کف روي آب نمي ماند ولي آب که سودمند است باقي ميماند". اگر نماز شب بخواني ديگران هم ياد ميگيرند ولي اگر اهل نماز شب نباشي هر چه داد بزني که مردم نماز شب خوان باشند، گوش نمي دهند.
"وَ الثَّالِثَةُ الْخَوْفُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ كَأَنَّكَ تَرَاهُ" طوري از خدا بترس مانند اينکه او را ميبيني. انسان از گناه کردن جلوي ديگران پرهيز ميکند چون او را ميبينند پس چگونه است در حالي که خدا او را ميبيند، گناه ميکند؟
امام سجّاد علیهالسلام ميفرمايند: خدايا، گويا تو را از همه ناظرين پايين تر حساب کرده ام. جلو بچّه ها کاري نمي کني امّا در پيشگاه خدا هر کاري ميکني؟ در روايت ديگر پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم به اباذر فرمود: "يَا أَبَاذَرٍّ، اُعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ كُنْتَ لَا
١ . سوره مبارکه رعد، آيه ١٧