انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٨٠ - مجلس ٨٩ سفارشات پيامبر گرامى اسلام
"وَ لَا تُقِيمَ عِنْدَ قَبْرٍ" شما ائمّه علیهماالسلام را ببينيد، کدام خانم را سراغ داريد که به دنبال جنازه آمده باشد؟ هر کدام که آمدند آقا فرموده است که برويد و او را برگردانيد. صفيه آمد پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: روي بدنش چيزي بياندازيد و بعد بلافاصله دستور داد او را ببريد. نمي خواست برود امّا حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نه عمه جان، بلند شويد و برويد، زن نبايد کنار جنازه بنشيند و درست نيست. حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: زير بغل عمّه ام را بگيريد و او را ببريد. در روايات، نکته ظريفي است که اگر دقّت کنيد ميفهميد.
"وَ لَا تَسْمَعَ الْخُطْبَةَ" استماع خطبه نکند يعني خانم ها نبايد صحبت کنند.
"وَ لَا تَتَوَلَّى التَّزْوِيجَ" زن خودش براي تزويج متولّي نباشد. ديگران او را ازدواج دهند. اطلاق اين بيان حتّي زن هاي غير دختر را هم ميگيرد يعني فقط مسأله دختر نيست.
"وَ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِ زَوْجِهَا اِلّا بِإِذْنِهِ" از خانه شوهر بيرون نرود مگر با اذن او، امّا اينجا من از شما مردها ميپرسم آيا براي درس از خانم هايتان اجازه گرفته ايد يا نه؟ الان اين طوري شده است. سبک جامعه اين طوري شده است. وقتي بنا است خانم ها از صبح تا شب بيرون باشند طبيعتاً اگر جماعت برود بهتر است. الان برنامه عوض شده است. خدا مرحوم امام را رحمت کند. در برنامه هاي انقلاب ميفرمودند خانم ها هم شرکت کنند چون براي ايجاد ازدحام و وحشت دشمن بود که حرفش جدا است امّا واقعيّت مسأله اسلام اين است. اگر واقعاً ميشد ما اين اسلام را پياده کنيم آيا وضع جامعه ما بهتر نبود؟ صد در صد بهتر بود ولي متأسّفانه نمي شود.
"فَإِنْ خَرَجَتْ بِغَيْرِ إِذْنِهِ لَعَنَهَا اللَّهُ وَ جَبْرَئِيلُ وَ مِيكَائِيلُ" هر خانمي که بدون اجازه شوهر خود بيرون برود خدا و جبرئيل و ميکائيل او را لعنت ميکنند.