انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٢٠٥ - مجلس ٩٢ ثمرات مسواك زدن و اقسام خواب
براي بيرون رفتن اوّل پاي چپ را بگذاريد و برعکس، براي وارد شدن به توالت اوّل پاي چپ را بگذاريد و براي بيرون آمدن پاي راست را بگذاريد، اين دستورات آدابي است که خيلي سربسته به ما گفته اند.
وقتي اين روايات در زمان ما از نظر علمي مورد بررسي قرار ميگيرد ميبينيم جنبه بهداشتي و معنوي داشته است، چرا؟ براي اينکه مثلاً وقتي انسان سکته ميکند هميشه سکته به طرف راست است و خدا براي مؤمن احترام قائل شده است لذا اگر مؤمن در حال رفتن به توالت باشد و سکته عارض شود براي احترام به او دستور اين است که با پاي چپ وارد شود که در اين حال به طرف بيرون بيافتد و وقتي بيرون ميآيد ابتدا پاي راست را بيرون بگذارد که بيرون از دستشويي بيافتد.
مطلب در مسجد بر عکس است. دستور اين است که ابتدا پاي راست را داخل مسجد بگذارد که اگر سکته عارض شد در خانه خدا بيافتد و در بيرون آمدن پاي چپ را جلو بگذارد تا باز به راست بيافتد و در خانه خدا باشد. ممکن است اينها مناسبتهايي باشد که شايد در اين دستور و آداب ملاحظه شده باشد که بايد خود آقا تشريف بياورند و توضيح دهند تا انسان بفهمد. طبق روايات، پاي راست اشرف از پاي چپ است و چون اشرف است فرموده اند آن را اوّل در مسجد بگذارد.
منظورم اين است که اينها مناسبتهايي است که هم جنبه مادّي دارد و هم جنبه معنوي. امکان دارد قضيّه خواب هم اينطور باشد. اگر انسان بتواند عادت کند که خوابيدن به قفا داشته باشد بيشتر آن خواب هايي که ميبيند اميد به صدقش است؛ فلذا دستور هم اين است که انسان وقتي به قفا ميخوابد دست مبارکش