انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٣٩ - مجلس ٦٥ استغفار پيامبر
باشد؛ و از طرفي خير خواه ديگران هم ميباشد تا آنها را هم هدايت کند و از گرفتاري هاي جهنّم نجات دهد.
"يَا عَلِيُّ، شِيعَتُكَ الَّذِينَ يَتَنَافَسُونَ فِي الدَّرَجَاتِ" خوش به سعادت اين افراد. حضرت صلی الله علیه و آله و سلم ميفرمايد: شيعيان تو کساني هستند که در درجات بهشتي، خوشحالي و سرور دارند و هر چه چشم آنها به آن درجات ميافتد که خدا برايشان در نظر گرفته است، در اين درجات خوش گذراني ميکنند. حالا براي چه اينقدر خوشحال هستند؟ منشأ اين خوشحالي کجا است؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم علّت آن را فرموده اند:
"لِأَنَّهُمْ يَلْقَوْنَ اللَّهَ وَ مَا عَلَيْهِمْ مِنْ ذَنْبٍ" چون اينها خدا را ملاقات ميکنند در حالي که هيچگونه گناهي ندارند. روايتي در کتاب کافي مرحوم کليني رحمه الله و مصباح کفعمي از امام باقر علیهالسلام بيان شده است که در ذيل آيه مبارکه ﴿يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَداهُ وَ يَقُولُ الْكافِرُ يَا لَيْتَني كُنْتُ تُراباً﴾١ فرموده اند: روزي را ميبينيد که هر چيزي که انسان از پيش فرستاده است به او نشان ميدهند. اين نکته را داشته باشيد که هر کاري انجام دهيد در محضرتان قرار ميدهند. اگر خداي ناخواسته عملي را نبايد انجام ميداديد امّا انجام داديد، آن را در حضور شما ميگذارند. آن وقت در آنجا دسته اي مينشينند و حسرت ميخورند که اي کاش من خاک بودم و زير قدمهاي بشر کوبيده ميشدم و چنين روزي را نمي ديدم.
علما و مفسّرين تعبير کردند و در روايت هم دارد، اينکه کفّار ميگويند: ﴿يا لَيْتَني كُنْتُ تُراباً﴾ منظورشان اين است که اي کاش ما هم شيعه اميرالمؤمنين علیهالسلام بوديم؛ چون ابوتراب از القاب اميرالمؤمنين علیهالسلام است. روزي پيغمبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ديدند که اميرالمؤمنين علیهالسلام در خاک خوابيده اند. با ديدن اين حالت، لقب ابوتراب
١. سوره مبارکه نبأ، آيه ٤٠