انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٣١٧ - مجلس ١٠٨ چهار عمل ضايع كننده
روز جمعه جمعيّت زيادي را جمع کردند و اين سيّد جليل القدر را به منبر فرستادند. از آنجايي که نبيّ مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: "الْمُؤْمِنُ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ"١ مؤمن با نور خدا ميبيند، خود شاه قاسم فهميد که هدف چيست و براي او نقشه ريخته اند. وقتي به منبر رفت شروع کرد در مورد کلمه طيبه "لا اله الّا الله" صحبت کرد که کلمه "لا اله الّا الله" چه کلمه اي است و از چه مرکّب شده و چه خصوصياتي دارد.
عبد الرّحمان جامي اصلاً فکر نمي کرد که اين سيّد اينقدر زيبا صحبت کند و مجلس را جذب خود کند. قضيّه معکوس شد و نتوانست نقشه اش را پياده کند. پيش خود گفت: خوب است سؤالي کنم و او را گمراه کنم که منبرش را به هم بزنم. يک مرتبه از پاي منبر صدايش را بلند کرد و گفت: آقا سيّد، ببخشيد، بنده در مورد اين کلمه طيبه "لا اله الّا الله" شبهه دارم. سيّد هم که جريان را ميدانست و مواظب بود، گفت: بله، بنده وقتي در نجف بودم شنيده بودم که جنابعالي در مورد کلمه "علياً ولي الله" شبهه داريد امّا ديگر نمي دانستم که در کلمه "لا اله الّا الله" هم شبهه داريد. تا اين حرف را گفت، جمعيّت شروع کردند به خنديدن و بعد از آن، سيّد هم گفت: و السّلام عليکم و رحمة الله و برکاته.
اين داستانها براي من و شما درس است. استدعا دارم حواستان را جمع کنيد. حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: چيزي که هدر ميرود اين است که انسان کار خوب کند امّا براي کسي که اهلش نباشد.
ان شاء الله اميدوارم اين مواعظ پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم که به اميرالمؤمنين علیهالسلام فرموده است به دلهاي ما بنشيند و خدا قلب ما را به اين کلمات، نوراني کند که نتيجه بگيريم.
١ . بحار الأنوار، ج٧، ص ٣٢٣