انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٢٨ - مجلس ٨١ دور بودن سه طائفه از رحمت خدا
به وظيفه عمل نکرديم و مردم هم به وظيفه خود عمل نکردند. اگر ما براي خدا صحبت کنيم دلهاي مردم را به سوي خدا جلب ميکنيم و اگر غير از اين باشد تأثيري ندارد. علم را براي خدا ياد بگيريم و براي خدا به ديگران برسانيم اگر چنين شد ارزش دارد.
وقتي مرحوم حاج ملّا محسن فيض کاشاني رحمه الله شنيد که سيّد هاشم بحراني رحمه الله به شيراز آمده و قرار است در آنجا بماند تصميم گرفت به شيراز برود و از ايشان تحصيل علم کند لکن در شک بود. آيت الله سيّد هاشم بحراني کسي است که صاحب جواهر در باب نيّت وقتي براي تقوا ميخواهد مثال بزند نام ايشان را ميبرد. آيت الله ملّا محسن فيض استخاره کرد که اين آيه آمد: ﴿لَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ﴾١ با خود گفت: چشم، ميروم؛ لذا براي علم اين همه راه ميرفتند و به همين خاطر به درجات بالا رسيدند و صاحب تأليفات بسيار گرانبهايي شدند.
مرحوم ملّا محمّد تقي مجلسي رحمه الله پدر بزرگوار علّامه محمّد باقر مجلسي رحمه الله ميگويد: در اوّل طلبگي که درس ميخواندم ضمن اينکه خيلي مراعات ميکردم، به مرض وسواس مبتلا بودم. هر چه نماز با تأنّي ميخواندم به دلم نمي نشست. در درس شيخ بهائي رحمه الله شرکت ميکردم. روزي در مسجد جامع قديم اصفهان به آقا گفتم: ميخواهم نماز شب بخوانم ولي نمي توانم چون وسواس هستم. شيخ بهائي فرمود: ملّا محمّد تقي راهي به تو نشان ميدهم که هم نماز شبت باشد هم نماز قضاي تو. از اين به بعد يک نماز ظهر و يک نماز
١ . سوره مبارکه توبه، آيه ١٢٢ (چرا از هر گروهى از آنان، طايفهاى كوچ نمىكند تا در دين آگاهى يابند و فقيه شوند)