انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٢٥ - مجلس ٨١ دور بودن سه طائفه از رحمت خدا
"وَ الرَّجُلُ يَنَامُ وَحْدَهُ" کسي که تنها بخوابد خوف ديوانه شدن او وجود دارد لذا روايت دارد هرگاه در اتاقي بوديد و کسي کنار شما نبود و خواستيد بخوابيد يک آية الکرسي بخوانيد و قرآن را بالاي سرتان بگذاريد و خودتان را به خدا بسپاريد که انشاء الله از شرّ اشرار مصون و محفوظ بمانيد. در تنهايي ممکن است براي انسان مشکلاتي پيش بيايد. بچّه اي که تازه به دنيا آمده و هنوز آب به سر و صورتش نخورده است را تنها نگذاريد چون جنّ و پرياني هستند که دوست دارند بچّه اي را که به خون نفاس آلوده است، اذيّت کنند و او را به حالت غش مياندازند.
در شرايط زندگي بايد به سراغ خدا رفت. دوري از خدا انسان را گرفتار ميکند. خدا خواجه نصيرالدّين طوسي را رحمت کند ، وقتي در حال نوشتن شرح اشارات بود در نهايت سختي قرار داشت. با اينکه غذا نداشت و گرسنه بود امّا از علم، لذّت ميبرد. ميفرمود: اگر پادشاهان و سلاطين ميدانستند در علم چه لذتي است اين را هم از ما ميگرفتند. ايشان وقتي کتابش را تمام کرد در آخرش نوشت: خدايا، تو ميداني اين کتاب را با چه سختي هايي نوشتم.
به ياد خدا باشيد و هميشه از خدا کمک بگيريد. مرحوم آيت الله قوچاني رحمه الله ميفرمايد: با چه زحمتي از مشهد به اصفهان رفتم. هوا خيلي سرد بود. پياده به طرف روستايي در نجف آباد رفتم. در اين فکر بودم که شب در کجا بخوابم. اگر به مسجدي هم بروم آنجا هم سرد است غافل از اينکه بايد از خدا کمک بگيرم. به بنده خدايي گفتم: امشب هوا سرد است ممکن است مرا به منزل ببريد؟ يک نگاهي به من کرد و گفت: آقا شيخ، برو منزل داييت بخواب. خيلي ناراحت شدم و از اين حرف بدم آمد. چوبي در دستم بود خواستم به او