انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٥٤ - مجلس ٨٦ علائم منافق
ميفرمايد اين نفاق است. ان شاء الله سعي کنيم اينطور نباشيم. در حرف زدنها عين واقعيّت را بگوييم. از خودمان چيزي اضافه و کم نکنيم.
در قديم خيلي به بيان مسأله اهمّيّت ميدادند، مخصوصاً در بيان اخبار و روايات خيلي دقّت ميکردند. عين کلام امام علیهالسلام را بيان ميکردند حتّي يک واو را کم و زياد نمي کردند. هر چه از امام علیهالسلام آمده بود همان را ميگفتند؛ حتّي در سلسله سند مواظب بودند يک کلمه کم يا زياد نشود. در معنا کردن بسيار دقّت ميکردند. در گذشته منبرها اين طوري بود. اينطور نبود که هر کسي منبر برود. حالا بعضي ها منبر ميروند و ميگويد: بله، فرمايش امام علیهالسلام اين است و من نقل به معنا کردم. چرا نقل به معنا کردي؟ چرا کلام امام علیهالسلام را اين طوري نقل کردي؟ چرا اين بلا را بر سر الفاظ کلام معصومين علیهماالسلام درآوري؟ ما اين کارها را خيلي ميکنيم ولي قديم الايام اين طوري نبود. منبري ها عين کلام و تمام کلام امام علیهالسلام را ميخواندند چرا که نمي خواستند پايشان از اين مرزها بيرون برود.
عزيزان روحاني، هر وقت که حرف ميزنيد، صحبت ميکنيد، منبر تشريف ميبريد يا براي کسي ميخواهيد مطلبي را تعريف کنيد يا از آقايي ميخواهيد تعريف کنيد، درباره اش کم و زياد نکنيد. در حدّي که واقعيّت دارد، از او تعريف کنيد. در حدّي که واقعاً واجد آن صفات است تعريف کنيد نه اينکه خداي ناخواسته براي بلند کردن يک فردي يا زمين زدنش چنان طرف را بالا ببريد که شايسته آن نيست و پي ببرند که تو دروغ ميگوئي يا چنان بلائي به سرش بياوري که نتواند بلند شود. اين کارها خيلي اشتباه است.
بنابراين حضرت صلی الله علیه و آله و سلم ميفرمايد هر کس که اين کارها را ميکند، منافق است. شما که منافق نيستيد. هر وقت قصد داريد حديث بخوانيد يا ميخواهيد صحبت کنيد، حرف راست بزنيد. بدانيد اگر بنا است صحبت ها اثر داشته باشد حرف راست بيشتر اثر ميکند.