انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٠٣ - مجلس ٧٧ مكارم اخلاق و مواظبت بر چهار چيز
نمونه هاي زيادي از حضرات ائمّه علیهماالسلام وجود دارد که اينطور عمل کرده اند يعني خودشان هم به وسيله حلم عمل ميکردند مگر در جايي که وظيفه، مقابله باشد. در روايات بيان شده است که تواضع در مقابل متواضع صدقه است ولي تکبّر در مقابل متکبّر عبادت است چون انسان متکبّر ميخواهد خودش را بالا ببرد لذا دستور داريم که در مقابلش تکبّر بِوَرز که بيشتر از اين خودش را گرفتار نکند. اگر در مقابل متکبّر، تواضع کني تکبّرش بيشتر ميشود که در حقيقت اين عمل تو، خدمت به اين افراد است.
"يَا عَلِيُّ، بَادِرْ بِأَرْبَعٍ قَبْلَ أَرْبَعٍ" حضرت صلی الله علیه و آله و سلم در ادامه ميفرمايد: علي جان، به چهار چيز قبل از چهار چيز مبادرت کن:
"شَبَابِكَ قَبْلَ هَرَمِكَ" جواني را قبل از اينکه به پيري برسي درياب که اگر انسان وقتي جوان است به حال خودش برسد، بهتر است چون انسان در سن پيري ديگر حالي ندارد که بخواهد به کار خودش برسد.
"وَ صِحَّتِكَ قَبْلَ سُقْمِکَ" تا سلامتي داري و عافيت در وجود مبارکت است قدر خودت را بدان. به خودت بيشتر توجّه کن قبل از اينکه مريض شوي. خدا هيچيک از بندگانش را مبتلا به مرض نکند.
"وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ" آنگاه که توانايي داري کارت را انجام بده قبل از اينکه به روز تهي دستي بيافتي.
"وَ حَيَاتِكَ قَبْلَ مَوْتِكَ" تا زنده هستي کارهايت را بکن، وصيتت را بنويس، اينطور نباشد که امروز و فردا کني که ميبينيم آقايي از دنيا رفته است و خيلي هم شخص محترمي بوده ولي وصيّتنامه ندارد. برادران عزيز، يادتان نرود وصيّتنامه را بنويسيد حتّي روايت دارد وصيّت را زير متّکا بگذاريد که کنايه است از اينکه هميشه همراهت باشد. ما ميبينيم شناسنامه را همراه ميبرند امّا