انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٠٦ - مجلس ٧٨ كراهت خداوند متعال از برخى اعمال امت رسول الله
"وَ إِتْيَانَ الْمَسَاجِدِ جُنُباً" نبايد انسان در حال جنابت وارد مسجد شود، چرا که خدا بدش ميآيد که اگر با مکث در آنجا باشد حرام است و اگر عبوري باشد شايد کراهت داشته باشد.
"وَ الضَّحِكَ بَيْنَ الْقُبُورِ" نبايد انسان در قبرستان خنده، صحبت، شوخي و اختلاط کند. آنجا جاي عبرت است. انسان وقتي به طرف قبرستان ميرود بايد حواسش به اين باشد که چه روزي در پيش دارد و کجا خواهد رفت. چه کساني بودند و الان در کجا خوابيده اند. قدري فکر کنند فلذا خدا خنده کردن در بين قبرستان را دوست ندارد حتّي در بعضي از روايات آمده است که اگر انسان در قبرستان خنده کند به مرض فشار قبر مبتلا ميشود پس يکي از عواملي که براي انسان فشار قبر ميآورد خنديدن در قبرستان است. شما عزيزان خيلي مواظب باشيد هر وقت به زيارت اهل قبور يا براي تشييع جنازه ها ميرويد صحبت و خنده نکنيد.
"وَ التَّطَلُّعَ فِي الدُّورِ" مثلاً در ساختمانهايي که بلند است و به خانه همسايه اشراف دارد خداي ناخواسته بخواهد جلوي پنجره برود و به خانه مردم نگاه کند، اين کار خيلي بدي است حتّي در بعضي روايتها ديده شده که اگر کسي در همان لحظه تير بزند و به چشم بيننده بخورد و چشم او را کور کند چه بسا مشکلي نباشد. اينجا هم حضرت صلی الله علیه و آله و سلم به اميرالمؤمنين علیهالسلام فرموده است که مواظب باشد خدا از اين کار بدش ميآيد.
"وَ النَّظَرَ إِلَى فُرُوجِ النِّسَاءِ لِأَنَّهُ يُورِثُ الْعَمَى" يکي از دلايل کوري چشم بچّه ها همين است. اگر انسان به عورت زن نگاه کند ممکن است که موجب کوري چشم شود.