انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٩ - مجلس ٦٢ رضايت خداوند متعال ثمره برادرى با اميرالمؤمنين(ع)
٦٢
مجلس ٦٢: رضايت خداوند متعال ثمره برادري با اميرالمؤمنين علیهالسلام
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
"يَا عَلِيُّ، حَرْبُكَ حَرْبِي وَ سِلْمُكَ سِلْمِي وَ حَرْبِي حَرْبُ اللَّهِ. مَنْ سَالَمَكَ فَقَدْ سَالَمَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ. يَا عَلِيُّ، بَشِّرْ إِخْوَانَكَ بِأَنَّ اللَّهَ قَدْ رَضِيَ عَنْهُمْ إِذْ رَضِيَكَ لَهُمْ قَائِداً وَ رَضُوا بِكَ وَلِيّاً"١
نبي گرامي اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در ادامه نصايح خود به اميرالمؤمنين علیهالسلام ميفرمايد:
"يَا عَلِيُّ، حَرْبُكَ حَرْبِي وَ سِلْمُكَ سِلْمِي وَ حَرْبِي حَرْبُ اللَّهِ" هر کس محارب اميرالمؤمنين علیهالسلام باشد محارب پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم است و هر کس محارب پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم باشد محارب خدا است. پيغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: من و اميرالمؤمنين از يک درخت هستيم؛ در واقع وجود مبارکشان در خارج جدا است لذا هر کس با هر کدام از اين دو بزرگوار در جنگ قرار بگيرد و محاربه کند محاربه با هر دو آنها کرده است و جنگ با آنها جنگ با خدا است.
"مَنْ سَالَمَكَ فَقَدْ سَالَمَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ" هر کسي که با اميرالمؤمنين علیهالسلام خوب و درست رفتار کند مثل اين است که با خداوند متعال درست رفتار کرده است. "سالَمَ" از باب مفاعله است يعني مسالمت طرفيني و دو جانبه. هم شما نسبت به اميرالمؤمنين علیهالسلام مسالمت داريد و هم ايشان نسبت به شما. وقتي با اميرالمؤمنين علیهالسلام
١ . بحار الأنوار، ج٣٩، ص ٣٠٧