انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٨١ - مجلس ٨٩ سفارشات پيامبر گرامى اسلام
"وَ لَا تُعْطِيَ مِنْ بَيْتِ زَوْجِهَا شَيْئاً اِلّا بِإِذْنِهِ" از خانه شوهر چيزي را بيرون نکند مگر اينکه با اذن شوهرش باشد.
"وَ لَا تَبِيتَ وَ زَوْجُهَا عَلَيْهَا سَاخِطٌ وَ إِنْ كَانَ ظَالِماً لَهَا" نخوابد در حالي که زوجش بر او ساخط باشد و لو اينکه شوهرش ظالم باشد. بنده جمله اي را که مرحوم آيت الله بروجردي رحمه الله براي خانمي در جواب سؤالش نوشته بود يادم نمي رود. خانمي سؤال کرده بود: شوهرم شراب خوار است ولي من متديّن و با ايمان هستم. با اينکه دائماً شراب خوار است ولي با اين حال برايش غذا درست ميکنم و کارهايش را انجام ميدهم آيا براي من گناه نيست؟ آيت الله بروجردي رحمه الله در جواب ايشان نوشته بود: شما وظيفه زنانگي خودت را براي شوهرت انجام بده ولو او مرتکب گناه ميشود.
شوهر همين زن در روز عاشوراي اباعبدالله علیهالسلام شراب ميخورد. همان موقع زنش به او ميگويد: امروز را به احترام اباعبدالله علیهالسلام شراب نخور، امروز روز عاشورا است. مرد به او ميگويد: برو بابا، اباعبدالله کيست؟ در همين حال تا شراب را ميخورد بلافاصله ميميرد. اين موارد در تاريخ دنيا باعث عبرت است. منظورم اين است مسأله زوجيّت چقدر اهمّيّت دارد که حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است حتّي اگر ظالم هم هست تو کار خودت را انجام بده. ببينيد چقدر خانم ها کار سختي دارند. شما آقايان، خدا را شکر کنيد که زن نيستيد. با اينکه شوهرش ظالم است امّا فرموده شما وظيفه ات را انجام بده، خدا بايد کمکش کند.