انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٧٩ - مجلس ٨٩ سفارشات پيامبر گرامى اسلام
مخالف آن را بگيرد. به نظر من، الان تمام اين بندها وارونه شده و وارونه تر هم ميشود چون هر چه به طرف آخرالزّمان ميرويم تمام خوبي هاي ما را ميبرند. همانطور که روايت دارد پيغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به جبرئيل امين علیهالسلام فرمود: برادرم جبرئيل، بعد از اينکه من از دنيا رفتم باز تو به دنيا ميآيي؟ عرضه داشت: بله يا رسول الله. حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: چند مرتبه ميآيي؟ فرمود: من ده مرتبه ديگر به زمين ميآيم. حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: براي چه ميآيي؟ فرمود: يا رسول الله، من يک چيزهايي را از آسمان آوردم که حالا ميآيم و کم کم ميبرم. يکي از چيزهايي که فرمود ميآيم و با خود ميبرم اين است که حيا را از زن ها ميبرم. حالا نمي دانم بُرده يا هنوز نبرده است و آخرين چيزي که ميبرم نماز است.
اينجا جاي اين نکته است که ميگويند: آقا، خدا خودش جبرئيل را ميفرستد و اينها را ميبرد وقتي خدا برد ديگر تقصير بندگان چيست؟ چرا ميگوييد مردم اين کارها را ميکنند؟ واقعاً علّتش چيست که خدا اين چيزها را توسط جبرئيل از زمين ميبرد؟ چون من و شما وقتي اعتنا نکرديم آنوقت خدا آن را ميبرد. وقتي برادران حضرت يوسف علیهالسلام قدرش را ندانستند خدا هم او را برد و عزيز مصر کرد. وقتي شما نماز را رها کنيد، حيا را رها کنيد خدا هم نعمت را بر ميدارد نه اينکه خدا آن را برمي دارد چون ما رها کرديم آن را پس ميگيرد.
"وَ لَا تَذْبَحَ اِلّا عِنْدَ الضَّرُورَةِ" گوسفند را زن ها ذبح نکنند مگر در جايي که کسي براي ذبح کردن پيدا نشود و انسان مجبور است که در اينجا اشکال ندارد براي جلوگيري از حرام شدن حيوان، زن آن را ذبح کند.
"وَ لَا تَجْهَرَ بِالتَّلْبِيَةِ" لبّيکي که حاجي ها در مکّه بلند بلند ميگويند لازم نيست که زن بلند بگويد. تلبيه را آرام بگويد تا صدايش را نامحرم نشنود.