انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٩٨ - مجلس ٧٦ علائم شخص تنبل و مسير درست زندگى عاقل
حضرت صلی الله علیه و آله و سلم ميفرمايد از جمله جاهايي که دعا مستجاب نمي شود يکي همين جا است که کسي در گوشه خانه اش بنشيند و بگويد: اللهم ارزقني، اين دعا که فايده ندارد. سربار جامعه بودن و نشستن و تنبلي کردن و در کنارش دعا کردن چه سودي دارد؟ حرکت کن، برو جلو تا خدا کمکت کند و روزيت را بدهد.
"أَوْ تَزَوُّدٍ لِمَعَادٍ" دوّم اينکه براي خاطر قيامت و معاد گام بردارد مثل همين نماز خواندن، دعا خواندن، قرآن خواندن و انجام دادن کارهاي نيک ديگر که همه براي قيامت و آخرت است. اين هم يکي از وظائف مهمّ ما است که تلاش مان فقط براي دنيا نباشد بلکه به فکر آخرتمان هم باشيم. براي قيامت مان نيز حرکت کنيم و توشه اي بفرستيم. انسان بايد مقداري از وقتش را براي کار آخرت و معاد بگذارد. در واقع دنياي بدون آخرت مذموم است و آخرت بدون دنيا نيز مذمّت شده است يعني مؤمن بايد هم براي تأمين دنيايش همّت کند تا سربار مردم نشود و از طرفي براي آخرتش نيز بايد گامهاي مفيد بردارد.
"أَوْ لَذَّةٍ فِي غَيْرِ مُحَرَّم" سوّم اينکه اگر از لذّتهاي زندگي استفاده ميکند مواظب باشد حلال باشد و از حرام استفاده نکند. لذّت بردن از حلال از مصلحت هائي است که خدا قرار داده و از حکمتها و روزي هاي او است که نصيب ما کرده است.
ساعاتي که براي اين سه مورد يعني امرار معاش و گام برداشتن براي آخرت و لذّت بردن از حلال مصرف ميشود خيلي محبوب خدا است و خدا براي عاقل آن را قرار داده است.
امّا حرکتهايي که در غير از اين موارد صورت ميگيرد فايده ندارد مثل اينکه ما به جلسات شب نشيني برويم. در آنجا بگوييم و بخنديم، صحبت و اختلاط داشته باشيم، از اين آقا و از آن آقا بدگويي کنيم و به تضييع حقوق ديگران و