انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٩١ - مجلس ٧٥ موارد دادن وليمه و چند سفارش اخلاقى
مياندازد. ديگران ميگويند او داراي عظمت و هيبت است. اين هيبت، الهي است زيرا از خدا ميترسد.
"وَ مَنْ لَمْ يَخَفِ اللَّهَ أَخَافَهُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ" هر کس از خدا نترسد از همه چيز ميترسد. به عبارت ديگر، هر کس از خدا بترسد از هيچ چيز نمي ترسد. رحمت خدا بر آيت الله ميلاني. در جريان انقلاب، رئيس شهرباني خدمت ايشان آمده بود و به آقا نصيحت ميکرد که اين حرکات به صلاح شما نيست. ممکن است شکست بخوريد و عدّه اي هم از بين بروند و شما موفّق نشويد. آقا فرموده بود: مسأله اين نيست که ما حرکتي کنيم و حتماً پيروز شويم بلکه ما ميخواهيم انجام وظيفه کنيم، اين خودش پيروزي است. ما چه موفّق شويم، چه به شهادت برسيم، پيروزيم.
خدا از ما چه ميخواهد؟ روحاني بايد اين نکته را در نظر داشته باشد همان گونه که لباس او لباس پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و اميرالمؤمنين علیهالسلام است بايد باطن او هم روحاني باشد. اگر باطن او معنويّت نداشته باشد و فقط لباس و عمامه روحانيّت سر او باشد مصداق آيه ﴿وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى ما في قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ﴾١ ميباشد.
يکي از بزرگان نقل ميکرد که قديم در بعضي از مغازه ها تابلويي نصب ميکردند که در يک طرف تابلو، عکس روحاني مرتّب و منظّم، با عبا و قبا و عمامه و نعلين و در مقابل او، عکس يک زن فاحشه نامناسب را ميکشيدند بعد هم شعري مينوشتند که:
شيخي به زني فاحشه گفتا مستي هر روز به دام ديگران پيوستي
زن گفت هر آنچه گفتي هستم آيا تو چنانچه مينمايي هستي؟
آقايان عزيز، آيا همانطوري که در مناطق تبليغي هستيد در خانه هم همانطور هستيد؟ در شهر قم هم همينطور هستيد؟ نماز شب و دعاي ندبه و دعاي توسّل ميخوانيد و ناله ميکنيد يا نه؟ در مناطق تبليغي چنان هستيد که بگويند قربان اين آقا برويم، خدايا آخوند خوبي به ما داده اي؟
١ . سوره مبارکه بقره، آيه ٢٠٤ (و خدا را بر آنچه در دل دارند گواه مىگيرند. (اين در حالى است كه) آنان، سرسختترين دشمنانند.)