انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٤١ - مجلس ٦٥ استغفار پيامبر
اگر نفهمد يا نخواهد بفهمد چه بلايي به سرش ميآيد؟ گاهي انسان گناهاني انجام ميدهد که به آن افتخار ميکند، آيا اين گناهان قابل بخشش است؟
بنابراين، حضرت صلی الله علیه و آله و سلم ميفرمايد شيعيان و دوستان اميرالمؤمنين علیهالسلام در درجات بهشتي تفريح ميکنند، چرا؟ چون وقتي خدا را ملاقات ميکنند هيچ گناهي ندارند و خدا گناهان آنها را بخشيده است.
در ادامه حضرت صلی الله علیه و آله و سلم به اميرالمؤمنين علیهالسلام مژده داد و فرمود:
"يَا عَلِيُّ، إِنَّ أَعْمَالَ شِيعَتِكَ تُعْرَضُ عَلَيَّ كُلَّ يَوْمِ جُمُعَةٍ فَأَفْرَحُ بِصَالِحِ مَا يَبْلُغُنِي مِنْ أَعْمَالِهِمْ وَ أَسْتَغْفِرُ لِسَيِّئَاتِهِم" در هر جمعه، اعمال شيعيان را در محضر مبارک ذات حضرت حق ارائه ميدهند. نه تنها به محضر خدا بلکه به محضر مبارک رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نيز ميبرند ﴿فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ﴾١ پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: اعمال شيعيان تو را در هر جمعه به من عرضه ميدارند، خوشحال ميشوم که بحمدالله ميبينم شيعيان تو عمل خوب انجام ميدهند و من براي گناهان شما طلب مغفرت ميکنم.
مرحوم شيخ جعفر شوشتري رحمه الله در کاظمين، بالاي منبرشان جمله اي گفت که صداي گريه مردم بلند شد. آقا بالاي منبر فرمود: ايها النّاس، من امروز به اينجا آمدم تا مطلبي را به شما بگويم. ايشان شروع کرد، گفت و گفت تا اشک ها جاري شد. فرمود: شما را به خدا قسم، پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را شرمنده نکنيد. او را اذيّت نکنيد. هيچ ميدانيد جمعه به جمعه عمل ما را به محضر مبارک پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم ميبرند؟ اشک ايشان با ديدن گناهان ما سرازير ميشود. بياييد پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را نزد خدا خجالت ندهيد. خدا رحمتش کند، مرد عالم و بزرگواري بود.
١ . سوره مبارکه توبه، آيه ١٠٥ (خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مىبينند و بزودى بسوى داناى نهان و آشكار، بازگردانده مىشويد)