انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٧٠ - مجلس ٨٨ دنيا در نگاه مؤمن و كافر و مقام مؤمن مريض
روايت دارد هر وقت حمّام ميرويد وقتي بدنتان را خوب شستيد هنگامي که ميخواهيد بيرون بياييد پايتان را در آب سرد ببريد تمام امراض بدن را همين آب سرد بيرون ميکشد. عرض کردند: چطور يابن رسول الله؟ فرمود: وقتي آب داغ به سرتان ميريزيد همه امراض در قسمت پا جمع ميشود فلذا سکته مربوط به پا ميشود. گرمي و سردي بدن از پا است. وقتي پتو روي سرمان مياندازيم امّا پا بيرون است يک دفعه لرز ميکنيم، با اينکه بدن را پوشانده ايم ولي چون پا بيرون بوده آدم لرز ميکند. اگر پا را در جاي گرم بگذاريم مثلاً در لگن آب داغ بگذاريم يک مرتبه تمام بدن داغ ميشود.
مرحوم والد رحمه الله ميگفت: در گرگان دکتري بود که اين دکتر روزي پشت سر فردي راه ميرفت يک مرتبه داد زد و گفت: اين آقا الان سکته ميکند. به او گفتند: تو چه ميگويي؟ گفت: همين الان اين آقا سکته ميکند؛ همينطور هم شد. چند قدم که آن شخص راه رفت يک مرتبه افتاد. اين دکتر هم که تيغ نيشتَر همراهش بود بلافاصله با آن، رگ پايين پايش را بريد و فشار داد که خون غليظ سياهي از کف پايش بيرون آمد. پتو هم رويش انداخت و گفت: دو ساعت بگذاريد تا بدنش گرم شود. بعد از دو ساعت همان شخص با پاي خودش راه افتاد و رفت. دکترهاي قديم اينقدر استاد بودند ولي متأسّفانه در زمان ما دکترهاي تجربي مورد عنايت نيستند و اگر از اين حرفها هم بزنيم مسخره ميکنند. منظورم اين است که امام علیهالسلام ميفرمايد اگر حمّام رفتيد هنگامي که خواستيد بيرون بياييد پايتان را در آب سرد بگذاريد که اين آب، تمام امراض بدن را بيرون ميکشد.
ببينيد خدا چه دستورات زيبايي را به ائمّه علیهماالسلام فرموده است. واقعاً طبيب حقيقي آنها هستند. اينها من الله، مطلب را ميگيرند. ميگويند ما از طرف کسي آمده ايم که خودش سازنده ما است. آنها ميدانند بدن بشر چگونه است و چه