انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٥٢ - مجلس ٨٥ علائم مؤمن، متكلف و ظالم
"وَ يَشْمَتُ بِالْمُصِيبَةِ" اگر هم مصيبتي پيش بيايد، بنا ميکند به شماتت کردن که بله، سزاي فلاني اين بوده است. اي داد، اي بيداد، چرا اين حرف را ميزني و چرا اينطور قضاوت ميکني؟
"وَ لِلظَّالِمِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ" شخص ظالم سه نشانه دارد:
"يَقْهَرُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ" اگر ظالم و ستمگر در مقابل فردي قرار بگيرد که از خودش پايين تر است، سعي ميکند که زورگويي کند و به هر صورت به او غلبه داشته باشد و طرف را بيچاره کند.
"وَ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ" و اگر در مقابل بالاتر از خودش هم قرار بگيرد سرپيچي ميکند. بنده درستي نيست. کارگر درستي نيست. با عصيان و سرپيچي کردن زور ميگويد.
"وَ يُظَاهِرُ الظَّلَمَةَ" شخص ظالم با چه کسي ميخواهد بِگردد؟ قهراً به دنبال هم نوع خودش ميرود. هميشه افرادي که خيلي ظلم دارند، تظاهر ميکنند.
انسان با اين سه علامت ميفهمد که طرف مقابلش ظالم است و ميخواهد ظلم و زورگويي کند يا نه؛ پس - ان شاء الله - در زندگيمان مواظبت کنيم و در برنامه هاي کاريمان داراي اين صفات رذيله نباشيم. خداي ناخواسته، کاري نکنيم که جزو اين دسته افراد باشيم. نصايح پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اختصاص به طايفه و دين خاصّي ندارد چه اهل علم باشند و چه غير اهل علم، منتها ما اهل علم، سزاوارتر به قبول کردن و عمل نمودن هستيم.
يادتان هست فرمايش اميرالمؤمنين علیهالسلام را که فرمودند اگر همه مردم تقوا داشته باشند و نزديک گناه نروند، خيلي خوب است وليکن چقدر خوب است که علما و اهل علم دنبال اين کارها نروند. واقعيّت اين است صفاتي را که آقا بيان ميکنند من و شما بايد بيشتر به آنها عامل باشيم. خداوند ان شاء الله توفيق عمل به اين روايات را به ما مرحمت بفرمايد، ان شاء الله.