انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٢٥٦ - مجلس ٩٩ علائم يقين
مراد از "صبراً علي بلائک" در امتحان باشد، اين مقام خيلي بزرگي است؛ چون يک معناي بلا، امتحان است يعني خدايا مرا در امتحانات صابر گردان.
اگر ما بتوانيم سر سوزني از اين يقين را بدست بياوريم به درجات بالايي ميرسيم. دعايي که در نيمه شعبان وارد شده است و شب ولادت امام زمان عجل الله خوانده ميشود خيلي دعاي خوبي است. اين دعا را حفظ کنيد و روزها بخوانيد. بعد از اذان صبح بخوانيد. بعد از دعاها بخوانيد. بسيار دعاي زيبايي است. خيلي پر محتوا است. در اين دعاي شريف آمده است: "خدايا، من از تو ميخواهم ترسي در دل من قرار دهي که آن ترس، بين من و معصيت تو جدايي بيندازد که دنبال گناه نروم. خدايا، مرا در اطاعت و فرمان برداريت به گونه اي کن که مرا به رضاي خود برساني. توفيق طاعتي به ما بده که رضاي تو را بدست آورم. خدايا، از تو ميخواهم يقيني به من بدهي که با داشتن اين يقين تمام مصيبتهاي دنيا بر من آسان شود." اين صفت يقين را هر که داشته باشد هيچ مصيبتي بر او سنگيني نمي کند.
فرمود: علي جان، خداوند راحتي و خوشي را در يقين قرار داده است. اگر يقين داشته باشيم که فرمان کار ما دست خداي حکيم است، فرمان کار ما دست خدايي است که از پدر و مادر به ما مهربانتر است، اگر يقين داشته باشيم ديگر غصّه اي نداريم. اين است که ميفرمايد: ﴿اَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب﴾١ يعني کسي که ياد خدا باشد، هميشه فکر خدا به سرش باشد، هميشه قلبش آرامش دارد و هيچ غصّه اي ندارد.
"وَ جَعَلَ الْهَمَّ وَ الْحَزَنَ فِي الشَّكِّ وَ السَّخَطِ" و خداوند غم و غصّه و ناراحتي را در شک و ترديد گذاشته است. کسي که دو دل است دائماً ميگويد: چه
١ . سوره مبارکه رعد، آيه ٢٨