انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٧١ - مجلس ٨٨ دنيا در نگاه مؤمن و كافر و مقام مؤمن مريض
امراضي دارد و بايد چه بکند. به ما ميگويند ولي عمل نمي کنيم. اين همه مريضي که الان زياد شده، اين همه سکته، با اينکه افراد سنّي ندارند امّا سکته به سراغشان ميآيد، شايد از همين عوامل باشد. دست به دست هم ميدهند و آدم را زود از پا درمي آورد؛ لذا حضرت علیهالسلام در اين روايت ميفرمايد: صبح که ميشود نسيم بهشتي ميزند و تب شخص مريض افت ميکند و از برکت آن نسيم بهشتي دردها آرام ميشود؛ پس از اينجا ميفهميم که هواي اوّل شب هواي جهنّم است يعني خدا از هر دو نمونه براي ما در دنيا گذاشته است و اوّل بايد جهنّم را کشيد بعد به بهشت رفت؛ بنابراين، اوّل شب بايد درد بکشي تا بعد به نسيم بهشت برسي. همه بايد وارد جهنّم شوند، تا انسان حرارت جهنّم را نبيند وارد بهشت نمي شود.
از امام صادق علیهالسلام روايت شده است: "مَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِلَى صِفَتِهَا فَلْيَقْرَأِ الْوَاقِعَةَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى صِفَةِ النَّارِ فَلْيَقْرَأْ سَجْدَةَ لُقْمَانَ"١ اگر ميخواهيد صفات جهنّم را ببينيد و بشناسيد سوره مبارکه سجده و لقمان را بخوانيد و اگر ميخواهيد صفات بهشت را ببينيد سوره مبارکه واقعه را تلاوت کنيد و ببينيد بهشت و جهنّم چيست. در روايت آمده است که هر کس سوره واقعه را شب جمعه بخواند فقر، بلا و گرفتاري، هيچ کدام را نمي بيند.
"وَ نَوْمُهُ عَلَى الْفِرَاشِ عِبَادَةٌ " خدا ميفرمايد خوابي که مريض دارد را بنويسيد که اين در حال عبادت است.
"وَ تَقَلُّبُهُ مِنْ جَنْبٍ إِلَى جَنْبٍ جِهَادٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ" آدم تب دار و مريض نوعاً نمي تواند در يک طرف بخوابد لذا پهلو عوض ميکند و به راست و چپ ميگردد و بيدار است، حضرت صلی الله علیه و آله و سلم ميفرمايد: اين در حال جهاد است. چقدر خدا
١. بحار الأنوار، ج٨٩، ص ٣٠٧