انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٢٠٦ - مجلس ٩٢ ثمرات مسواك زدن و اقسام خواب
را روي پيشاني اش بگذارد و پاي راستش را روي پاي چپش بياندازد و فرموده اند اين کار روي هضم غذا مؤثر است.
نظر شخصي بنده اين است که الان علّت مريضي هايي که در ميان مردم زياد شده است اين است که از آداب اسلامي به دور افتاده ايم. عامّه مردم حتّي متأسّفانه از ما اهل علم گاهي توجّه به اين مسائل نداريم يعني به آداب استحبابي ترتيب اثر نمي دهيم ولي مسلّم بدانيد کسي که به اين آداب ترتيب اثر ندهد و مستحبّات را انجام ندهد و مکروهات را انجام بدهد صد در صد در زندگي اش صدماتي ميبيند چرا که من آنها را طبيب واقعي ميدانم. ائمّه و انبياء علیهماالسلام طبيب واقعي هستند چون ارتباطشان با حضرت باري تعالي است. هر چه دستور دادند مربوط به بهداشت بدن ما است لذا خيلي اثر دارد و ملاحظه کردن اين کارها بيشتر منشأ اثر براي رشد و توفيق انسان ميباشد. خودِ عمل کردن به فرمايشات ائمّه علیهماالسلام به نفسه پسنديده است. اگر انسان به دستورات عمل کند موفّقيتش بيشتر است. اينجا است که انسان با آن عالم ارتباط پيدا ميکند.
اين دستورات به قدري مهم هستند که حتّي در لحظات آخر عمر بزرگان مثل مولا اميرالمؤمنين علیهالسلام هم آنها سعي در انتقال اين دستورات به ديگران دارند. در شبي که بنا است اميرالمؤمنين علیهالسلام ضربت بخورد ميبينيم باز ايشان در اين شب، وصيّت پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را به ديگري منتقل ميکند. هنگامي که حضرت علیهالسلام به مسجد کوفه تشريف بردند و اذان گفتند وقتي که براي نماز به محراب آمدند ابن ملجم را ديدند که به رو خوابيده است. همانجا باز اميرالمؤمنين علیهالسلام شروع کردند به گفتن مطالب حقّ. حضرت علیهالسلام فرمود: ابن ملجم، اينطور نخواب؛ در حالي که آن بدبخت نخوابيده بود. آن شب تا صبح خوابش نبرد. به خاطر آن فکري که در مغزش بود نمي توانست بخوابد. خيلي اضطراب داشت. به حقّ خودش قسم،