انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١١٢ - مجلس ٧٩ عدم قبولى نماز هشت طايفه
است؛ پس خداوند متعال عبادت بدني را با عبادت مالي کنار هم قرار داده است. عبادت بدني نماز است و عبادت مالي زکات؛ پس کسي که نماز بخواند ولي خمس ندهد، نمازش قبول نيست چه اهل علم باشد و چه غير اهل علم. بعضي از اهل علم هستند که ميگويند مگر ما هم بايد سال خمسي داشته باشيم؟ عزيز من، مگر شما اهل علم شدي نبايد خمس بدهي؟
خدا مرحوم آيت الله آقا ميرزا ملکي تبريزي را رحمت کند. استاد اخلاق مرحوم امام و ديگر مراجعي٤ که در محضرش بودند. ايشان يکي از چيزهايي که خيلي در زمان خودشان به طلبه ها تذکّر ميدادند اين بود که ميفرمود: مبادا طلبه اي پاي منبر من باشد که وجوهات نداده باشد. من راضي نيستم چنين طلبه اي به درس من بيايد. نمي شود شخصي روحاني باشد ولي در واجبات کوتاهي کند. اين يکي از واجبات مسلّم بر همه ما است. از مرجع بگير تا پايين تر، بر همه واجب است و ما بايد سال خمسي داشته باشيم و وجوهات بدهيم. ممکن است بگوييد آقا ما چيزي نداريم، خب نداشته باشيد، ايرادي ندارد مگر شما بايد حتماً چيزي داشته باشيد تا سال داشته باشد. اصلاً به مسأله نداشتن سال فکر نکنيد اگر يک تومان در اوّل سال در جيب مبارکتان باشد، خمس دارد. اگر نداشته باشيد ايرادي ندارد. ميبينيد دستتان خالي است، ايراد ندارد. بگو خدايا امسال من چيزي نداشتم، مسأله اي نيست؛ امّا اينکه اصلاً حساب و کتابي نداشته باشيد، نمي شود. حضرت صلی الله علیه و آله و سلم ميفرمايد: کسي که خداي ناخواسته در رسيدگي به مالش کوتاهي کند و زکات مالش را نپردازد، خدا نمازش را قبول نمي کند.
"وَ تَارِكُ الْوُضُوءِ" کسي که وضو را رها کند، نمازش قبول نيست. وضو که نگيرد، نمازش هم صحيح نيست. بعضي ها گفته اند شايد "تارک الوَضوء" (به فتح واو) باشد، خب تارک الوَضوء ديگر کيست ؟ يعني کسي که - معذرت