انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٩٩ - مجلس ٧٦ علائم شخص تنبل و مسير درست زندگى عاقل
غيبت کردن مردم بپردازيم و عمر گران مايه را براي ديدن بعضي از فيلمها که هيچ فايده اي ندارند بگذرانيم. اينگونه رفتار و کردار چه ارزشي دارد؟
بعضي مواقع وقت ما خيلي بيهوده ميگذرد. ارزش عمرهاي ما کم شده است. سابقاً خيلي براي عمر ارزش قائل بودند. کتابها را نگاه کنيد. حالات علما را مطالعه بفرماييد. چقدر آنها وقت را براي خودشان غنيمت ميدانستند. کتاب "روضات الجنة" مرحوم خوانساري رحمه الله را مطالعه کنيد که مربوط به علما است. ايشان چقدر زحمت کشيدند و اينها را جمع آوري کردند.
حضرت صلی الله علیه و آله و سلم ميفرمايد: انسان بايد يکي از اين سه کار را داشته باشد: يا بايد در راه تأمين معاش باشد که عيبي ندارد يا بايد گام براي آخرت بردارد که اين هم عيبي ندارد يا در طريق لذّت و استفاده حلال باشد.
مرحوم آقاي محدّث رحمه الله در کتاب "احاديث القدسيه" روايتي نقل ميکند که ميفرمايد: فرداي قيامت براي هر بنده اي اتاقي وجود دارد که در آن اتاق صندوق هايي هست که يکي يکي باز ميشود. يک صندوق را باز ميکنند ميبينند در آن انوار است. ديگري را باز ميکنند ميبينند در آن ظلمات است. يکي ديگر را باز ميکنند ميبينند خالي خالي است. ميپرسد: اين چيست؟ ميگويند: اين عمرهاي شريف شما است که بي خود هدر داديد. اين بنده خدا وقتي اين را ميبيند خيلي حسرت ميخورد و ميگويد: وا حسرتا.
حالا چقدر از اوقات ما بي جهت ميگذرد و چقدر از حرکات ما بيهوده است خدا ميداند. واقعاً اگر امام زمان عج الله تشريف بياورند آيا حرکت ما طلبه ها را امضاء ميکنند؟ به جدّم نمي دانم.
خدا ان شاء الله به حقّ محمّد و آل محمّد علیهماالسلام اعمال من و هم چنين شما عزيزان را مورد رضايت و خوشنودي خودش قرار بدهد.