انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٨٥ - مجلس ٩٠ حب اهل بيت
"وَ مُرُوَّتُهُ الْعَمَلُ الصَّالِحُ" مردانگي به اين است که عمل شايسته انجام دهد نه عمل زشت. عمل شايسته نشان دهنده مردانگي انسان است. روحانيّت با عمل خوب ميتواند مردم را جذب کند. يک روحاني با عمل، يک ملّاي با عمل، ميبينيم چقدر جامعه را زنده ميکند. در بعضي از جاها، آثار و برکات بزرگان را ميبينيم. ميبينيم چقدر آن محل، آباد است. وقتي ميپرسيم چه کسي در اينجا بوده است؟ ميگويند فلاني اينجا بود. يک آيت الله اينجا بود. مردم را اينطور بار آورد. عمل شايسته انسان خيلي مردم را هدايت ميکند.
حضرت صلی الله علیه و آله و سلم در روايتي ميفرمايد: لازم نيست با زبان مردم را دعوت کنيد بلکه با عملتان مردم را دعوت کنيد، يعني وقتي روحاني را ميبينند مثل اين باشد که امام صادق علیهالسلام را ديده اند. وقتي شما را ميبينند مثل اينکه آقا اميرالمؤمنين علیهالسلام را ديده اند. واقعيّت اين است و اين انتظار را از ما دارند. همين انتظاري که شما از بنده داريد آن فرد روستايي از شماي روحاني دارد بلکه بايد گفت انتظار بيشتر از آن را دارد. ميگويد: اين آقا نماينده امام زمان عج الله است که به روستاي ما تشريف آورده است. به دست بوسي آقا برويم.
يکي از بزرگان، وقتي مردم براي دست بوسي اش ميآمدند بنا ميکرد به گريه کردن. به او گفتند: آقا، چرا ما دستتان را ميبوسيم شما گريه ميکنيد؟ ميفرمود: ميدانيد همين دست بوسيدن چقدر براي من گرفتاري درست ميکند؟ من چگونه جواب خدا را بدهم؟ خدا مرا مجازات ميکند و ميفرمايد: ببين مردم چرا دست تو را ميبوسند؟ چرا به تو اينقدر عزّت ميگذارند؟ چون تو را جاي فلاني ميبينند، آيا هستي؟
آيا شما در آن محلي که ميرويد حقيقتاً جاي امام زمان عج الله مينشينيد؟ اگر فردي را ديديد که واقعاً فرد شايسته و بزرگواري است و از تو بالاتر است،