انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٦٢ - مجلس ٨٧ متواضع و رفعت مقام او بوسيله خداوند متعال
حضرت حقّ، سلاح و اسلحه چه معنا دارد؟ به شرطي که اوّل خود را درست کنيم که اگر دستمان را به طرف خدا بلند کرديم بر نگردد.
بعد حضرت صلی الله علیه و آله و سلم جمله ديگري را به اميرالمؤمنين علیهالسلام بيان ميکند که ان شاء الله مراقب باشيم از مصاديق آن نباشيم:
"يَا عَلِيُّ، مَنِ انْتَمَى إِلَى غَيْرِ مَوَالِيهِ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ" هر کس خودش را به غير مولاي خودش نسبت دهد لعنت خدا بر او باد يعني اي بي انصاف، تو بنده خدا هستي نه بنده زن، پول و اسکناس، مقام، چرا از بندگي خدا دست برمي داري؟ عزيزان، مگر بنده بودن به چيست؟ بنده به چه کسي ميگويند؟ کسي که چشم بسته بگويد چَشم و خودش را تسليم افراد کند، کسي که آنقدر تسليم خانم و بچّه هايش است که گاهي به دينش هم ضربه ميخورد آيا اين شخص بنده آنها نيست؟
مرحوم امام رحمه الله ميگفتند: مراقب باشيد اين مقام و پشت ميز نشستن ها شما را نگيرد. بالاترين مستي، مستي مقام است. از امام حسن علیهالسلام سؤال کردند: يابن رسول الله، چه چيزي بيشتر از همه انسان را مست ميکند؟ فرمود: مقام از شراب هم انسان را بيشتر مست ميکند؛ امّا گاهي ميبينيم آقايي روحاني و اهل علم، پشت ميز نشسته و خودش را گم کرده است. وقتي افراد نزدش ميروند اصلاً اعتنا نمي کند. وقتي روحاني خودش را گم کند ديگر از غير روحاني چه انتظاري داريم؟
ان شاء الله شما عزيزان، در هر پست و مقامي که هستيد احترام ها را حفظ کنيد امّا بايد تعادل داشته باشيد. در باب قضاوت هم فرموده اند که قاضي بايد با هر دو طرف يک طور برخورد کند. نفرموده اند احترام نکند بلکه شرح لمعه را ببينيد، فرموده اند که بايد هر دو طرف را محترم بدارد ولو يک طرف دعوا فاميل و يا دوست او باشد و توجّه به هر دو بايد برابر باشد. اينطور نباشد که به يک طرف بگويد قربان شما، مخلص شما، امّا به طرف ديگر بي اعتنايي کند.
ان شاء الله عنايت داشته باشيم که مشمول لعنت خدا قرار نگيريم.