انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٢٦٤ - مجلس ١٠٠ آفات برخى اعمال درست انسان
توصيه کرد و آنها نيز انجام دادند. "إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاء"١ ما هم جانشين آنها هستيم پس نبايد نماز شب را رها کنيم.
مرحوم والد رحمه الله بزرگوار ما ميفرمود: در قديم در شبهاي ماه رمضان که به حرم اميرالمؤمنين علیهالسلام ميرفتيم صداي العفو العفو آقايان بلند بود. دعاي ابوحمزه ثمالي را از حفظ ميخواندند. خود حاج آقاي والد هم يکي از اينها بود. در نيمه شب دعاي ابوحمزه را ميخواندند. بعد ايشان ميفرمودند: شبهاي ماه رمضان اکثر طلبه ها به حرم اميرالمؤمنين علیهالسلام ميآمدند و دعاي ابوحمزه را ميخواندند آيا شما دعاي ابو حمزه ثمالي را يکبار خوانده ايد؟ واقعاً رنگ و بوي حوزه عوض شده است. باور کنيد حوزه الان، آن حوزه قديم نيست. وقتي نگاه ميکنيد فقط تشکّل و افرادش زياد شده است. اين که حوزه نيست. حوزه بايد يک فضليتي داشته باشد. بايد کيفيّت داشته باشد. اين سستي ها و تنبلي ها را کنار بگذاريد و دنبال عبادت برويد، دنبال تقوا برويد، دنبال قرآن خواندن برويد.
"وَ آفَةُ السَّمَاحَةِ الْمَنُ" آفت بزرگي و آقايي چيست؟ منّت گذاشتن به ديگران آفت بزرگي است. يک چيزي به کسي ميدهد بعد منّت ميگذارد: "من بودم که اينقدر به تو کمک کردم و مشکلت را برطرف کردم. اگر من نبودم کسي به دادت نمي رسيد." اگر کار براي خدا باشد، گفتن ندارد. حالا يک چيزي به او دادي، اينقدر منّت نگذار. بدان آقايي انسان را منّت گذاري از بين ميبرد. قرآن کريم فرمود: ﴿لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى﴾٢ اعمالتان را با منّت گذاشتن بر ديگران باطل نکنيد. صدقه هايي که ميدهيد با منّت گذاري خراب نکنيد. با منّت گذاشتن ديگران را اذيّت و آزار نکنيد.
١ . كافي، ج١، ص ٣٢
٢ . سوره مبارکه بقره، آيه ٢٦٤