انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٢٢١ - مجلس ٩٤ عقل، محبوب ترين آفريده خداوند متعال
مالي مرا بهتر کن، خدايا به من خانه و فلان ماشين را بده؛ آيا ما درخواست ديگري نداريم که از خدا بخواهيم؟
بنابراين، حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: علي جان، ميداني عقل چيست؟ "مَا اكْتُسِبَ بِهِ الْجَنَّةُ" چيزي است که به وسيله آن بهشت بدست ميآيد. اين مرحله براي عامّه مردم است. در مرحله اوّل خدا آنها را به بهشت ميبرد امّا مرحله دوّم چيز ديگري است "وَ طُلِبَ بِهِ رِضَا الرَّحْمَنِ" يعني کسب رضايت خداوند و اگر اينطور باشد خيلي خوب است يعني انسان خودش را نبيند و براي خواسته هاي خودش بندگي خدا نکند.
بنده با يک بزرگواري نشسته بوديم و با هم در مورد همين موضوع صحبت ميکرديم. به ايشان گفتم: خدا در قرآن فرموده است: ﴿فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾١ اين آيه براي اساتيد و علما و مراجع است، چرا؟ چون افراد بزرگ گاهي اوقات خودشان را ميبينند يعني ﴿يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ﴾ ولي ﴿يَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ نيست بلکه در مورد آنها "يستمعون القول و يتبعون نفسه" صدق ميکند. بر فرض اگر بزرگي درس ميدهد و طلبه فاضلي ميان صحبتش حرف زد و نظري داد، به او ميگويد: ساکت باش، حرف نزن، چرا؟ براي اينکه نظر خودش را تنها صحيح ميداند در حالي که اينطور نيست.
خدا مرحوم حاج ملّا محسن امين، صاحب "اعيان الشّيعه" را رحمت کند. ايشان در شام بودند و بنده هم در زماني که نوجوان بودم ايشان را به ياد دارم و در آنجا زيارتشان کردم. ايشان درباره مرحوم ميرزاي شيرازي رحمه الله بزرگ نقل
١. سوره مبارکه زمر، آيات ١٧و ١٨ (پس بندگان مرا بشارت ده * همان كسانى كه سخنان را مىشنوند و از نيكوترين آنها پيروى مىكنند)