زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٥٦١ - (نصوص وارده بر غيبت حضرت صاحب
سازد، عبد العظيم حسنى گويد: عرض كردم: اى سيد من وى از كجا ميداند كه خداوند از وى رضايت دارد؟ فرمود: در دل او عاطفه و رحم را القاء ميكند، پس از اينكه قائم وارد مدينه شود لات و عزى را آتش ميزند.
٣٦- حمدان بن سليمان از صقر بن ابى دلف روايت ميكند كه از حضرت جواد شنيدم ميفرمود: امام بعد از من على است و امر او مانند امر من و گفتار وى گفتار من و اطاعت او اطاعت من است، و امام بعد از وى حسن عسكرى است اطاعت و امر و گفتار او هم مانند پدرش ميباشد و پس از اين ديگر سخن نگفت، راوى گويد: عرض كردم:
پس امام بعد از وى كيست؟ در اين هنگام امام ٧ گريه شديدى كرد و بعد از آن فرمود:
امام بعد از حسن فرزندش قائم به حق است كه مدتى در انتظار خروج خواهد بود و مردم هم انتظار او را خواهند كشيد.
راوى گويد: عرض كردم: براى چه او را قائم ميگويند؟ فرمود: زيرا او پس از مدتى كه از انظار مخفى بوده قيام ميكند، و در غيبت او گروهى از معتقدين به امامت وى هم مرتد ميشوند، عرض كردم: چرا به او منتظر گفتهاند؟ فرمود: براى اينكه غيبتش بطول خواهد انجاميد، و افراد مخلص در انتظار خروج او خواهند بود.
افراد سرگردان غيبت او را انكار خواهند كرد، و منكرين امامت او مسخرهاش خواهند نمود، كسانى كه وقت ظهور او را تعيين ميكنند دروغ مىگويند، افرادى كه بخواهند در ظهورش عجله نمايند هلاك ميشوند، و اشخاصى كه از اهل تسليم باشند رهائى پيدا خواهند كرد.
٣٧- عبد العظيم حسنى گويد: خدمت حضرت علي هادى ٧ رسيدم، هنگامى كه چشم آن حضرت بر من افتاد فرمود: خوش آمدى اى ابو القاسم تو از دوستان حقيقى و واقعى ما هستى، عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه ميل دارم معتقدات دينى خود را بر شما عرضه بدارم اگر عقائد من درست است ثابت باشم تا آنگاه كه رحمت خداوند را ملاقات كنم فرمود: عقائد خود را اظهار كن.
عبد العظيم حسنى گويد: عرض كردم: من عقيده دارم كه خداوند يكى است