زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٣٠٦ - (فرزندان حضرت مجتبى
هاشم را از دلت بيرون نميكنى.
عائشه گفت: اى محمّد اينان فرزندان فاطمه هستند و جواب مرا ميدهند تو چرا سخن ميگوئى؟ سيد الشهداء گفت: چرا محمّد را از فواطم نميشمارى به خداوند قسم وى از سه فاطمه متولد شده است: فاطمه دختر عمران بن عائذ، فاطمه دختر ربيعه، فاطمه دختر اسد، عائشه گفت: فرزند خودتان را دور كنيد شما مردمان با كينهاى هستيد حسين ٧ برادرش را بطرف بقيع برد و در آنجا دفن كرد.
(فرزندان حضرت مجتبى ٧)
امام حسن ٧ داراى شانزده اولاد از پسر و دختر بودند، نامهاى آنان از قرار ذيل است: زيد بن حسن و دو خواهرش ام الحسن و ام الحسين مادر اينها ام بشر دختر ابو مسعود خزرجى است، حسن بن حسن مادرش خوله دختر منظور فزارى است، عمر بن حسن و دو برادرش عبد اللَّه و قاسم كه در كربلا شهيد شدند مادرشان ام ولد بود، عبد الرحمن بن حسن نيز مادرش ام ولد بود، حسين بن حسن ملقب به اثرم و برادرش طلحه و خواهرش فاطمه مادر اينها دختر طلحة بن عبيد اللَّه تيمى است، و ابو بكر كه با حضرت سيد الشهداء ٧ كشته شد و ام عبد اللَّه و فاطمه و ام سلمه و رقيه كه هر كدام مادرهاى جداگانه داشتند.
زيد بن حسن كه بزرگترين فرزند امام حسن مجتبى ٧ بود توليت صدقات حضرت رسول ٦ را بعهده داشت، اين زيد بسيار جليل القدر و كثير الاحسان بود، وى در حدود نود سال عمر كرد و از جهان رفت بدون اينكه ادعاى امامت بكند و كسى هم براى وى مدعى مقام امامت نشده است.
حسن بن حسن ٧ نيز بسيار بزرگوار و فاضل بود، توليت صدقات امير المؤمنين ٧ در اختيار او بود، وى روزى بر عبد الملك بن مروان وارد شد و نسبت به حجاج بن يوسف بسيار خشمگين بنظر ميرسيد، عبد الملك پس از اينكه بوى خوش آمد گفت