زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٣٠٢ - (دلائل امامت امام حسن
ناگزير مستحق امامت و شايسته خلافت بوده زيرا كه حضرت رسول در باره آن جناب فرمود اين دو فرزندم (حسن و حسين) امام هستند اگر چه نشسته و يا روى پا باشند.
و نيز پيغمبر فرمود حسنين دو سيد جوانان اهل بهشت هستند قرآن شريف هم بعصمت و طهارت حسنين عليهما السّلام شهادت داده و در آيه شريفه آمده: إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً و ما در گذشته در باره اين آيه مباركه بتفصيل بحث كردهايم.
پنجم- از جمله دلائل بر امامت حضرت مجتبى ٧ حديث حبابه والبيه است شيخ صدوق رضوان اللَّه عليه بسند خود از عبد الكريم بن عمرو خثعمى روايت كرده كه حبابه والبيه گفت من در شرطة الخميس خدمت على ٧ رسيدم و همواره در دنبال آن جناب حركت مىكردم تا آنگاه كه در ميدان جلو مسجد نشست.
عرض كردم يا امير المؤمنين دلائل امامت و معرفت امام چيست؟ فرمود: آن سنگريزه را بمن بدهيد، من او را خدمت حضرت بردم و امام ٧ انگشترى كه در دست داشت بر او فرود آورد و اثر خاتم در او نمايان شد، پس از آن فرمود: هر گاه كسى مدعى مقام امامت شد و توانست مانند من خاتمش را بر اين سنگ فرود آورد وى امام مفترض الطاعه است و امام هر چه اراده كند در نزد او حاضر است.
حبابه گويد: پس از اينكه امير المؤمنين ٧ از دنيا رفتند من نزد حسن بن على رفتم و او در جاى پدرش نشسته بود و مردم از وى مسائلى را مىپرسيدند امام حسن فرمودند: يا حبابه، عرض كردم: بلى اى مولاى من فرمود: آنچه را كه با خود دارى بمن بده من سنگريزه را خدمت آن جناب دادم و او با خاتم شريفش او را منقوش كرد.
حبابه گفت: پس از شهادت حضرت امام حسن خدمت امام حسين رسيدم سيد الشهداء ٧ از من تكريم و تعظيم كرد و فرمود آمدى تا دلالت امامت را مشاهده كنى؟! گفتم: آرى فرمود: سنگريزه را بمن دهيد و او هم مانند برادرش بر او علامتگذارى كرد گويد:
بعد از حسين ٧ در نزد حضرت سجاد ٧ حاضر شدم در حالى كه بسيار