زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٧٢ - (معراج حضرت رسول و دخول او به شعب ابو طالب)
كنند، و اگر كسى با آنان معاملهاى انجام ميداد اموال او را غارت ميكردند.
ابو جهل به اتفاق عاص بن وائل و نضر بن حارث و عقبة بن ابى معيط طرق ارتباطى مكه را ميگرفتند، تا اگر كسى قصد كند طعامى به بنى هاشم بفروشد او را از نيتش برگردانند، و او را تهديد ميكردند كه اگر طعام و غذائى را به بنى هاشم بفروشد، هستى او را تاراج خواهند كرد.
خديجه زوجه حضرت رسول ٦ اموال زيادى داشت كه همه را در راه پيغمبر خرج كرد، مطعم بن عدى بن نوفل بن عبد المطلب از كسانى بود كه صحيفه را امضاء نكرده بود، وى گفت: اين ظلم است كه ما در باره بنى هاشم اين اعمال را انجام دهيم صحيفه را چهل نفر امضاء كرده بودند كه از جمله ابو لهب عموى پيغمبر بود، و اين صحيفه را از كعبه آويزان كرده بودند.
خاتم النبيين ٦ در موسم حج از شعب بيرون ميشد، و قبائل عرب را به خود متوجه ميكرد، و ميفرمود: از من محافظت كنيد تا كتاب خداوند را براى شما بخوانم و ثواب اين عمل شما در نزد پروردگار بهشت خواهد بود، ابو لهب در اين موقع دنبال حضرت ميرفت و ميگفت: حرف اين برادرزادهام را گوش ندهيد زيرا وى ساحر و دروغگو است! حضرت رسول ٦ چهار سال در شعب ماند در اين مدت كسى با آنها معامله و رفت و آمد نميكرد و آنان جز در موسم حج كه از شعب خارج ميشدند و خريد و فروش ميكردند، و با مردم سخن ميگفتند در ايام ديگر همواره در شعب بودند و ارتباط آنها با خارج قطع بود.
در مكه سالى دو مرتبه ايام موسم پيش مىآمد، اول در ماه رجب كه براى عمره حاضر ميشدند، و دوم در ماه ذى حجه كه براى حج ميرفتند، بنى هاشم فقط در اين دو موسم ميتوانستند آذوقه خود را تهيه كنند و در بقيه ايام قادر نبودند با مردم رابطه برقرار كنند، و لذا در ناراحتى فوق العاده بسر ميبردند.
مشركين براى ابو طالب پيغام فرستادند، محمد را تسليم كن تا وى را بكشيم،