زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٥٥٨ - (نصوص وارده بر غيبت حضرت صاحب
مانديد او را خواهيد ديد.
٣٠- على بن ابراهيم از يونس بن عبد الرحمن روايت ميكند كه خدمت حضرت موسى بن جعفر ٧ رسيدم و عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه شما قائم به حق هستيد؟
فرمود من قيام به حق دارم و ليكن آن قائم كه زمين را از دشمنان خدا پاك ميكند و جهان را پر از عدل و داد ميسازد پس از اينكه از ظلم و جور پر شده باشد پنجمين فرزند من است و براى وى غيبتى خواهد بود كه گروهى در هنگام غيبت او مرتد ميشوند و جماعتى هم ثابت قدم ميمانند، پس از اين فرمود: خوشا به حال شيعيان ما كه دست از ريسمان ولاء ما برندارند و به غيبت قائم ما ثابت باشند، هر كس در دوستى ما پا بر جا باشد و از دشمنان ما تبرى جويد از ما خواهد بود، آنان از امامت ما راضى بوده و ما هم از متابعت و تشيع آنها نسبت به خودمان رضايت داريم، خوشا به حال آنان، به پروردگار سوگند آنها روز قيامت با ما در يك درجه خواهند بود.
٣١- محمد بن حسن صفار از ايوب بن نوح روايت كرده كه خدمت حضرت رضا ٧ عرض كردم: ما اميدوار هستيم كه صاحب الامر شما باشيد و خداوند اين مقام را ناگهان در عهده شما بگذارد بدون اينكه شمشير بزنيد، زيرا اكنون مردم با تو بيعت كرده و به نام شما سكه زدهاند، فرمود: مردم همواره با ما مكاتبه دارند و مسائل خود را از ما ميپرسند و با انگشت ما را به همديگر معرفى ميكنند و اموال خود را هم بطرف ما حمل مينمايند، و ليكن دشمنان ما چون از اين جريان ناراحت هستند بلا- فاصله ما را دستگير ميكنند و يا مسموم ميسازند اين جريان همواره ادامه دارد تا آنگاه كه خداوند مردى را برانگيزاند كه ولادت و منشأش مخفى است ولى از نظر نسب نزد همگان معروف ميباشد.
٣٢- على بن ابراهيم از ريان بن صلت روايت كرده كه خدمت حضرت رضا ٧ عرض كردم: شما صاحب الامر هستيد؟ فرمود: من صاحب امر هستم، و ليكن آن صاحب الامر كه زمين را پر از عدل و داد ميكند پس از آنكه از جور و ظلم پر شده باشد غير از من است، من با اين ضعف بدن هرگز نميتوانم صاحب الامر باشم، قائم هر گاه