زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٢٩٨ - (١)(حسن بن على امام مجتبى
(١) (حسن بن على امام مجتبى عليهما السّلام)
حضرت مجتبى ٧ در نيمه ماه مبارك رمضان سال سوم هجرت متولد شد و به ابو محمد مكنى گرديد حضرت زهراء عليها السّلام فرزندش را خدمت پيغمبر ٦ آوردند و اين در هفتمين روز تولد آن جناب بود زهراء عليها السّلام او را در خرقه از حرير كه جبرئيل از بهشت آورده بود پيچيدند و خدمت پدر بزرگوارش بردند، حضرت رسول ٦ او را حسن نام گذاردند و قوچى از براى وى عقيقه كردند در هنگام وفات پيغمبر هفت و يا هشت سال از زندگى امام مجتبى گذشته بود و در سال چهل و يك از هجرت بين آن جناب و معاويه صلح واقع شد علت صلح اين بود كه امام حسن از جان خود بيم داشت زيرا گروهى از رؤساء ياران او در نهان با معاويه مكاتبه كرده و از وى اطاعت نموده بودند اين جماعت بمعاويه وعده داده بودند كه امام حسن را دستگير كرده و به او تسليم كنند و در ميان لشكر آن حضرت گروه اندكى از پيروان و خواص او حاضر بمقاومت و پايدارى بودند اينان نيز در برابر لشكريان معاويه استقامت نميكردند معاويه براى آن حضرت نوشت و پيشنهاد صلح كرد و ضمنا نامههاى اصحاب او را هم فرستاد.
امام مجتبى ٧ پيشنهاد صلح را پذيرفت و در ضمن قرارداد صلح مقرر شد كه معاويه سب علي ٧ را ترك كند و شيعيان آن جناب را آزار نرساند و حقوق تضييع شده را به اهلش برگرداند معاويه اين پيشنهادها را پذيرفت و قول داد كه اين شروط را ادا كند ليكن پس از اينكه صلح نامه تمام شد معاويه براى مردم خطبه خواند و گفت من بهيچ يك از اين شروط عمل نخواهم كرد و آنها را زيرپا ميگذارم!.
حضرت امام حسن ٧ بطرف مدينه حركت كردند و ده سال در آنجا زندگى كردند و در بيست و هشتم ماه صفر سال پنجاهم از هجرت در حالى كه چهل و نه سال