زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٥٩٩ - (٥)(شبهات وارده در پيرامون غيبت)
وجود امام لطف است و بايد مردم را بطريق عدل و انصاف دعوت كند و از راه ظلم و عدوان و فسق و فجور باز دارد.
و اما از جهت شرع و نقل هم بسيار روشن است، زيرا حضرت رسول و ائمه عليهم السّلام در مورد احكام شرع مطالب زيادى بيان داشتهاند، البته ممكن است روات براى جهاتى اين گونه روايات را نقل نكنند و در اين صورت اخبار از همديگر قطع شود، و يا اينكه گروهى روايات را نقل كنند كه اقوال آنان قابل احتجاج نباشد، در اين صورت احتياج به وجود امام پيدا ميگردد كه صحت و سقم اين اخبار را بيان كند، و ليكن مكلفين با همين روايات اطمينان پيدا ميكنند و ميدانند كه احكام شرع و مذهب حق از اين روايات خارج نيست، زيرا در ما وراء اين مطالب منقوله امام وجود دارد كه هر گاه خطائى پيش آمد و يا موضوعاتى شبههانگيز جلو مسلمانان را گرفت حق را براى آنان بيان ميكند.
پس بنا بر اين با ادراك حق از ادله شرعيه باز هم احتياج به وجود امام و لو در پشت پرده غيبت ثابت است، زيرا مسلم است كه تكليف تا روز قيامت از عهده ما خارج نيست، و نيز ميدانيم كه نقل بعضى از احكام شريعت و لو در زمان غيبت امام ٧ و خوف از دشمنانش منقطع نخواهد شد، و اتفاق بر تمام مسائل شريعت جز در حال ظهور امام امكان ندارد.
شبهه پنجم- گويند: اگر علت غيبت امام براى ترس از دشمنان و مخالفين است، پس چرا وى براى دوستانش ظاهر نميشود، زيرا دوستان و طرفدارانش كه در صدد آزار و اذيت او نيستند كه او خود را از آنان مخفى بدارد، و نيز اگر امامت او در انجام تكاليف عبادى لطف است پس اينك كه وى در بين آنها نيست لازم است تكاليف از آنان ساقط گردد.
جواب: علماى ما در مورد اين سؤال و اعتراض جوابهاى متعددى دادهاند كه اكنون در ذيل بيان ميگردد:
١- امام ٧ هرگز براى تقيه از دوستانش پنهان نشده، بلكه علت غيبت از