زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٤٣٨ - (مناقب حضرت رضا
(مناقب حضرت رضا ٧)
١- ابراهيم بن عباس گويد: من نديدم كه حضرت رضا ٧ از چيزى بپرسد و يا يكى از خدمتگزاران و غلامان خود را فحش دهد، و يا غير از علم و دانش خود از ديگران چيزى نقل كند، و در زمانش اعلم از وى را نديدم، مأمون بعنوان آزمايش همه گونه مسائل از وى ميپرسيد و او هم جواب همه آنها را ميداد، و در همه جوابها از قرآن استشهاد ميكرد.
حضرت رضا ٧ هر سه روز يك ختم قرآن انجام ميداد، و ميفرمود: اگر بخواهم در كمتر از سه روز هم ميتوانم يك قرآن ختم كنم، و ليكن هنگامى كه به آيات شريفه ميرسم تفكر و تدبّر ميكنم، كه اين آيه در چه موضوعى فرود آمده و در چه وقتى نازل شده است، و لذا قرآن را در هر سه روز يك دور قرائت ميكنم.
٢- ابراهيم بن عباس در روايت ديگرى گويد: مانند حضرت رضا ٧ نديدم و نشنيدم، و از آن جناب چيزها مشاهده كردم كه در جاهاى ديگر مشاهده ننمودم، و من او را در حالى كه شخصى را با سخنانش اذيت كند نديدم، و هرگز كلام كسى را قطع نميكرد تا آن گاه كه سخنش تمام ميشد، و احتياجات احدى را در صورتى كه ميتوانست انجام دهد رد نميكرد، و در نزد همنشينانش پاهاى خود را دراز نمينمود.
من او را هرگز در حال دشنام دادن نديدم، و هرگز مشاهده نكردم وى آب دهان بر زمين اندازد، و در حال خنده هيچ گاه قهقهه نميكرد و همواره تبسم ميكرد، و هنگامى كه سفره طعام گسترده ميشد غلامان و خدمتگزاران حتى دربانان و نوكران خود را امر ميكرد تا سر سفره بنشينند و با آن حضرت غذا بخورند، حضرت رضا ٧ بسيار كم ميخوابيد، و اكثر شبها را تا صبح بيدار بود حضرت أبو الحسن الرضا سلام اللَّه عليه بسيار روزه ميگرفت و روز اول و وسط و آخر ماه از وى ترك نميشد، ميفرمود: روزه داشتن در اين سه روز مثل اين است كه انسان هميشه روزه داشته است، وى صدقه و احسان زيادى داشت و در نهانى انفاق ميكرد