زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٥٦٢ - (نصوص وارده بر غيبت حضرت صاحب
و مانند ندارد، پروردگار از حد ابطال و تشبيه بيرون است، خداوند جسم و صورت و عرض و جوهر نيست، بلكه خداوند اجسام را جسميت داده و صورتها را تصوير فرموده است و او خالق اعراض و جواهر و پروردگار همه اشياء و مالك و آفريننده كائنات است.
من معتقدم كه محمد بنده و فرستاده خداوند است و پس از وى پيغمبرى نخواهد آمد، شريعت او خاتم همه شرايع و ناسخ همه اديان بوده و تا روز قيامت شريعتى نخواهد آمد، و معتقدم امام بعد از حضرت رسول ٦ امير المؤمنين على بن ابى طالب، حسن حسين، على بن الحسين، محمد بن على، جعفر بن محمد، موسى بن جعفر، على بن موسى، محمد بن على عليهم السّلام و پس از اينان امام حق شما هستيد.
حضرت هادى ٧ فرمود: پس از من فرزندم حسن امام است و مردم پس از حسن چه خواهند كرد! گويد: عرض كردم: مگر داستان امام بعد از حسن از چه قرار است؟ فرمود: براى اينكه مردم او را نخواهند ديد و بردن نامش هم بر زبانها جائز نيست تا آنگاه كه خروج كند و زمين را پس از ظلم و جور پر از عدل و داد سازد.
عبد العظيم فرمود: به اين دو امام هم معتقد شدم و اينك ميگويم: دوستى با اينها دوستى با خداوند است و دشمنى با اينان هم دشمنى با خداوند ميباشد، اطاعت از اين امامان : اطاعت از پروردگار و نافرمانى از آنها نافرمانى از پروردگار است.
من اعتقاد دارم كه: معراج، سؤالات در قبر، بهشت، دوزخ، صراط، ميزان قيامت و بعثت از قبور حق است و پروردگار همه مردم را از قبرها بيرون ميكند و براى حساب به پاى ميزان عدل و داد ميبرد، و نيز معتقدم كه واجبات پس از اقرار به ولايت عبارتند از: نماز، زكاة، روزه، حج، جهاد، امر بمعروف، نهى از منكر.
در اين هنگام حضرت هادى ٧ فرمود: اى ابو القاسم به خداوند قسم اين عقائد دين خداست كه او را براى مردم برگزيده است، به همين عقائد ثابت باش خداوند تو را در دنيا و آخرت به همين عقيده ثابت بدارد.