انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ١٤٣ - مجلس ٨٤ سه سفارش كه موجب نجات انسان مىشود
را گرفته و فرموده است که از دو سال به بالا بچّه را شير ندهند که متأسّفانه بعضي ها ناآگاهند. ميبينيم بيشتر از دو سال هم بچّه را شير ميدهند.
"وَ لَا يُتْمَ بَعْدَ احْتِلَام" کسي که به حدّ احتلام برسد ديگر يتيم نيست يعني کسي که در رشد احتلامي به حدّ جنابت رسيد و محتلم شد اين ديگر حکم يتيم را ندارد. اين هم از باب احکام صغير است که از نظر اسلام تا چه وقتي صغير است؟ تا زماني که به حدّ احتلام نرسيده باشد. اگر محتلم شد ديگر در مورد او يتيم صدق نمي کند. همه اين احکام تا زماني است که به حدّ احتلام نرسيده باشد. حالا اين بحث در جاي خودش مفصّل است که اين احتلام درباره نساء هم ميآيد يا فقط در مورد ذکور است. بعضي از آقايان ميگويند که هر دو را ميگيرد. هم دختر و هم پسر را. بعضي ها ميگويند: نه، در مورد پسر است و شارع حدّ بلوغ دختررا به گونه اي ديگر تعيين کرده است.
"يَا عَلِيُّ، سِرْ سَنَتَيْنِ بَرَّ وَالِدَيْكَ" بعضي از پدران و مادران در پاکي و پاکيزگيشان کاري کرده اند که بچّه هايشان را بهشتي کرده اند. خوشا به سعادتشان. قدم اوّلي که براي ولادت بچّه ها گذاشتند روي پاکي و پاکيزگي بود که همه فرزندانشان اهل بهشت ميشوند. همه اهل سعادت ميشوند.
در حالات مرحوم شيخ انصاري رحمه الله نقل شده است که ايشان با اينکه به درس خيلي اهمّيّت ميداد و خيلي آدم محتاطي بود روزي براي درس نيامد. شاگرد ها گفتند: چطور شده شيخ نيامده است؟ به خودشان گفتند: حتماً حال آقا بد شده است و الّا شيخ اصلاً بنا نداشت درس را تعطيل کند. شاگردان تصميم گرفتند که به منزل ايشان بروند و خبر بگيرند. طلبه ها به طرف خانه شيخ حرکت کردند و وقتي به در منزل رسيدند ايشان را ديدند. پرسيدند: آقا چرا درس تشريف نياورديد؟ مگر خداي ناخواسته کسالتي پيش آمده است؟