انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٥٠ - مجلس ٦٧ فضيلت شيعيان اميرالمؤمنين(ع) بر ساير مردم
خودشان همراه ميکنند و دست از نصرت و ياري ما برنمي دارند بلکه خونشان را در راه ما بذل ميکنند.
بعد حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند:
"فَكُنْ بِهِمْ رَحِيماً" علي جان، تو هم نسبت به اين شيعيان مهربان باش؛
"وَ اقْنَعْ بِهِمْ" و به اين تعداد شيعيان قانع باش و قناعت کن يعني اگر چه کم هستند امّا از کمي آنها ناراحت نباش.
يکي از شيعيان خدمت امام صادق علیهالسلام آمد و اظهار ناراحتي کرد که دشمنان در ميان کوچه و بازار با ما بد برخورد ميکنند و به ما جسارت و بي حرمتي ميکنند و خيلي از اين وضعيّت ناراحت شده بود و درد دل ميکرد. امام صادق علیهالسلام يک مرتبه نشست و با حالت ناراحتي فرمود: دوست نداري جزو اين دسته باشي که قرآن کريم فرمود: ﴿وَ قَليلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُور﴾١؟
معلوم ميشود که بنا است قناعت به قليل شود. شيعه ها و اهل حقّ اندک و کم هستند ولي نبايد از کمي خودشان ناراحت باشند. در اينجا هم حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به اين نکته اشاره ميکنند که اي علي جان، تعداد شيعيان تو کم هستند "وَ اقْنَعْ بِهِمْ" به اينها قانع باش ولو تعدادشان کم است.
"فَإِنَّ اللَّهَ اخْتَارَهُمْ بِعِلْمِهِ لَنَا مِنْ بَيْنِ الْخَلْقِ" زيرا خداوند متعال اين افراد را به علمش از ميان خلق برگزيده و اين دسته را براي ما اختيار کرده است. خداوند، شيعيان را براي ما خلق کرده است.
"وَ خَلَقَهُمْ مِنْ طِينَتِنَا" اينها از سرشت ما آفريده شدند.
"وَ اسْتَوْدَعَهُمْ سِرَّنَا" خدا سِرّ ما را در اينها به امانت گذاشته است يعني اين دسته هستند که اسرار اهل بيت علیهماالسلام را حفظ ميکنند.
١. سوره مبارکه سبأ، آيه ١٣ (عدّه كمى از بندگان من شكرگزار هستند)