انوار اخلاقى، وصاياى پيامبر اعظم به امير المؤمنين - علوى گرگانى، محمدعلى - الصفحة ٢٩١ - مجلس ١٠٤ وجود چهار چيز در كنار چهار چيز ديگر(٢)
١٠٤
مجلس ١٠٤: وجود چهار چيز در کنار چهار چيز ديگر (٢)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
"أَرْبَعٌ إِلَى جَنْبِهِنَّ أَرْبَعٌ: مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ، وَ مَنْ لَمْ يَسْتَشِرْ يَنْدَمْ، كَمَا تَدِينُ تُدَانُ، وَ الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ. فَقِيلَ لَهُ: الْفَقْرُ مِنَ الدِّينَارِ وَ الدِّرْهَمِ؟ فَقَالَ: الْفَقْرُ مِنَ الدِّينِ"١
پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ادامه نصايح خود به اميرالمؤمنين علیهالسلام فرمود:
"أَرْبَعٌ إِلَى جَنْبِهِنَّ أَرْبَعٌ" هر کس چهار مورد را داشته باشد گرفتار چهار مورد ديگر هم ميشود.
"مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ" اوّل اينکه، هر کس خودش را خيلي بالا ببرد و ادّعا داشته باشد بداند که تنها ميشود. همه اطرافيانش او را رها ميکنند. مؤمن بايد به همه احترام بگذارد. ممکن است شخص ملّا باشد امّا ايرادي ندارد که با مردم باشد. اينطور نباشد که ديگران را پايين بياورد و خودش را بالا ببرد. خودبيني انسان را تنها ميکند.
"وَ مَنْ لَمْ يَسْتَشِرْ يَنْدَمْ" دوّم اينکه، کسي که مشاوره نداشته باشد و همه جا تنها تصميم بگيرد در آخر مسلّم بدانيد که به ندامت و پشيماني ميافتد. مشاوره
١ . بحار الأنوار، ج٧٤، ص ٦٣