زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٢٣٦ - (٢)(دلائل امامت امير المؤمنين
پرداخت، هنگامى كه از خلوت بيرون شد از وى پرسيديم پيغمبر چه موضوعى را با شما در ميان گذاشته بود، فرمود: هزار باب از علم بروى من گشود كه از هر بابى هزار باب گشوده مىشود.
٧- محبت على بن ابى طالب علامت ايمان و بغض و عداوت وى نشانه نفاق است حضرت رسول ٦ در اين باره ميفرمود: تو را جز مؤمن كسى دوست نميدارد، و منافقين نيز همواره بغض تو را در دل دارند.
٨- حضرت خاتم النبيين ٦ قبول ولايت على بن ابى طالب ٧ را علامت براى طهارت مولد قرار داد، و هم چنين دشمنى و عناد با آن حضرت را نشانه خبث مولد اعلام فرمود، در روايت آمده كه پيغمبر فرمود: فرزندان خود را بدوستى علي بن ابى طالب آزمايش كنيد، هر يك از كودكان شما كه بوى علاقه دارند و او را دوست ميگيرند، بدانيد اين كودك از طريق مشروع متولد شده، و اگر چنانچه وى را دشمن داشته باشد، از راه غير مشروع پديد آمده است.
حضرت باقر ٧ از جابر بن عبد اللَّه انصارى- رضوان اللَّه عليه- روايت ميكند كه وى گفت از پيغمبر شنيدم ميفرمود: اى علي ميل دارى تو را خوشحال كنم و مژده دهم، عرض كرد آرى دوست دارم هر چه ميخواهيد بفرمائيد، حضرت فرمود: من و شما از يك اصل آفريدهشدهايم و سرشت ما يكى است، از طينت ما مقدارى زائد آمد و خداوند شيعيان ما را از آن خلق فرمود، روز قيامت مردم را بنام مادرانشان خطاب خواهند كرد جز شيعيان ما كه آنان را بنام پدرانشان فرياد ميزنند.
روايت كردهاند كه جابر بن عبد اللَّه انصارى در كوچههاى مدينه گردش ميكرد و ميگفت: على بهترين آدميان است و هر كس مخالف اين باشد وى كافر است، اى گروه انصار فرزندان خود را بدوستى على بن ابى طالب آزمايش كنيد، هر كدام امتناع كردند در باره مادرش تحقيق كنيد.
٩- از ابن عباس روايت شده كه پيغمبر فرمود: در روز قيامت مردم را به نام مادرانشان خطاب خواهند كرد جز شيعيان ما كه آنان را به اسم پدرانشان مخاطب