زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ١٩٢ - مباهله نصاراى نجران با حضرت رسول
پس از اينكه در نزد اين دو نفر حاضر شدند اظهار نمودند: پيغمبر شما براى ما نامهاى نوشت و ما هم دعوت او را اجابت كرديم، هنگامى كه در مجلس وى وارد شديم ابتداء بر وى سلام نموديم و ليكن او جواب سلام را بر نگردانيد، و ما هم با وى سخن نگفتيم اكنون نظر شما در اين باره چيست؟.
عثمان و عبد الرحمن به على بن ابى طالب گفتند: يا ابا الحسن نظر شما در اين موضوع چگونه است؟، حضرت فرمود: عقيده من اين است كه اين جماعت از اين هيئت و لباس و زيورهائى كه اكنون در بر دارند بيرون شوند و پس از آن خدمت حضرت رسول ٦ حاضر گردند.
علماى نصارى طبق دستور امير المؤمنين ٧ عمل كردند، و پس از اين در نزد حضرت خاتم النبيين ٦ حضور بهم رسانيدند، ابتداء بر آن جناب سلام كردند و در اين مرتبه جواب سلام خود را شنيدند حضرت رسول فرمود: به خداوندى كه مرا براستى برانگيخت سوگند ياد ميكنم، اين جماعت در مرتبه اولى كه در نزد من حاضر شدند، شيطان را در ميان آنان مشاهده كردم.
نمايندگان نصارى در اين هنگام با حضرت رسول بگفتگو پرداختند و در موضوعات مختلف بحث كردند، اسقف گفت: نظر شما در باره «مسيح» چيست؟
پيغمبر فرمود: او بنده خداوند و فرستاده اوست، وى در موضوع حضرت مسيح به مجادله پرداخت و ميان پيغمبر و اسقف مطالب مختلفى رد و بدل شد.
در اين موقع كه در باره خصوصيات حضرت عيسى ٧ گفتگو ميشد از طرف پروردگار هفتاد آيه از سوره مباركه آل عمران نازل شد، نصارى اظهار داشتند: ما فردا با شما مباهله خواهيم كرد، ابو حارثه به علماى نصارى گفت: اگر فردا محمد با فرزندان و خويشاوندان خود در مباهله حاضر شد شما از وى حذر كنيد و اگر چنانچه با اصحاب و ياران خود آمد با او مباهله نمائيد ابان گويد: روز بعد حضرت رسول دست حسنين را گرفتند و به اتفاق حضرت امير و فاطمه عليهم السّلام براى مباهله براه افتادند، از طرف نصارى نيز «عاقب» و «سيد»