زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٧ - (مدت زندگى حضرت رسول
خداوند در قرآن فرموده: مردم سه دسته هستند: اصحاب ميمنه، اصحاب مشأمه، و سابقون، من از سابقون ميباشم و از آنها هم بهتر هستم، بعد از اين پروردگار فرمود ما شما را دسته دسته و گروه گروه آفريديم من از پرهيزكارترين فرزندان آدم هستم و گرامىترين آنان در نزد خداوند ميباشم، و اين گفتار من جهت فخر و مباهات نيست خداوند متعال قبائل را بوسيله بيوت از هم جدا نموده و مرا در بهترين بيتها قرار داد، و اين است معنى قول پروردگار كه فرمود: إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ- الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً اكنون، من و اهل بيتم از لوث معصيت و گناه پاك هستيم.
حاكم ابو عبد اللَّه از سفيان بن عيينه روايت كرده كه او گفت: بهترين شعرى كه عرب گفته بيتى است كه حضرت ابو طالب در باره پيغمبر ٦ گفته:
|
و شقّ له من اسمه كى يجلّه |
فذو العرش محمود و هذا محمد |
|
و ليكن عدهاى گفتهاند، كه اين بيت از حسان بن ثابت است و اول آن قصيده نيز اين است:
|
ا لم تر انّ اللَّه أرسل عبده |
ببرهانه و اللَّه أعلى و أمجد |
|
و از جمله صفات حضرت رسول كه در احاديث آمده اين چند اسم است:
«راكب الجل» و «آكل الذراع» و «محرم الميتة» و «قابل الهدية» و «خاتم النبوة» و «حامل الهراعة» و «رسول الرحمة» و گفته مىشود: كنيه آن جناب در تورات ابو الأرامل و اسم مباركش صاحب الهراوة ميباشد.
روايت شده كه حضرت فرمود: من «قثم» ميباشم، يعنى جامع و كامل، و نيز فرمود: منم اول و آخر، يعنى در نبوت در رتبه اول هستم، و در بعثت در مرتبه آخر قرار گرفتهام.
(مدت زندگى حضرت رسول ٦)
حضرت خاتم النبيين ٦ شصت و سه سال در اين جهان زندگى فرمود: از اين